پراکسیدین CIP (اکسیدین) در صنایع لبنی

دسترسی به ضدعفونی کننده کاملا موثر و قابل اطمینان در صنعت تولید مواد غذایی یک از دغدغه های مسئولین فنی و مدیران تولید است. ضمن اینکه هزینه تهیه چنین ضدعفونی کننده ای نیز از اهمیت ویژه ای نزد تولید کنندگان برخوردار است. پراکسیدین CIP صنایع لبنی که ضدعفونی کننده سطح بالای کاملا شناخته شده است، تمام مزایای یک ضدعفونی قابل اطمینان را بر اساس تاییدیه سازمان غذا و داروی کشور (سیب سبز سلامت) دارد و مطابق با استانداردهای بین المللی FDA و EPA، برپایه پراستیک اسید (PAA) فرموله شده.

ویژگی های منحصر به فرد این ضدعفونی کننده از قبیل عدم ایجاد طعم و بوی ناخواسته در محصولات غذایی و وسیع الطیف بودن آن در مواجهه با پاتوژن های غذایی و سرعت اثر فوق العاده آن و بسیاری ویژگی های مناسب دیگر باعث گسترش روزافزون استفاده از آن در این صنایع گردیده است.

پراکسیدین CIP

موارد استفاده و توضیحات:

الف: در فرایند CIP مخازن نگهداری، حمل و تحویل شیر

ب: مسیرها و خطوط در تماس با شیر سرد (لوله کشی های انتقال شیر، تانکها و مخازن و …)

ج: مسیرها و خطوط در تماس با شیر گرم (پاستوریزاتور، پلیت و …)

 

  • پراکسیدین به دلیل داشتن خصلت اسیدی، به عنوان خنثی کننده سود و همچنین جرمگیر نیز عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می دهد و در نتیجه باعث حذف استفاده از اسید نیتریک و یا اسیدفسفریک در فرایند CIP می گردد.

 

  • پراکسیدین در دمای نزدیک به صفر نیز قادر به اعمال توان ضدعفونی کنندگی خود می باشد و نیازی به رقیق نمودن آن با آب گرم نمی باشد (گرچه آب گرم اثرات سینرژیک و مثبت بر آن دارد). این حقیقت، یعنی کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن، کاهش هزینه های تولید کننده.

 

  • پراکسیدین، در پایان فرایند CIP استفاده از آب داغ (به دمای حداقل 90 درجه سانتیگراد) به منظور استریل نمودن سیستم خطوط را حذف کرده و مجددا نیاز به گرمایش آب را مرتفع نموده است. یادآوری می کنیم که این حقیقت، یعنی کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن، کاهش هزینه های تولید کننده.

 

  • در صورتیکه محلول باقیمانده از پراکسیدین رقیق شده در پایان فرایند CIP دارای ویژگی های ظاهری قابل قبولی باشند، مثلا فاقد ذرات معلق، آلودگی های ظاهری، تغییر رنگ شدید باشد، این محصوص را می توان جمع آوری نموده و به تانک ذخیره منتقل نمایید تا بعنوان ضدعفونی کننده کف و دیواره ها و حتی سقف سالن های تولید و انبار، یا بعد از شارژ مجدد، در فرایند بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.
    حال، اگر باقی مانده فاضلاب این محصول فاقد شرایط مناسبی بود و یا امکان ذخیره مجدد آن وجود نداشت، حتی اگر درون فاضلاب هم ریخته شود، ضدعفونی مخازن فاضلاب را به دنبال خواهد داشت. استفاده از پراکسیدین هیچگونه ضرری از نظر هدر رفتن موارد خریداری شده را به دنبال نخواهد داشت.

 

  • با توجه به اینکه بعد از استفاده از پراکسیدین در این فرایند، نیازی به آبکشی نهایی وجود ندارد (و یا بسیار اندک است)، از طرف دیگر، استفاده از پراکسیدین در فرایند CIP باعث حذف شدن استفاده از آب داغ شده بود و این یعنی زمان فرایند CIP کاهش یافته و به بیان دیگر، راندمان کار خطوط تولید بطور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

  • باید به این نکته توجه داشت که پراکسیدین یک ضدعفونی کننده سطح بالا (High Level) می باشد و تاثیرات میکروب کشی آن قابل قیاس با آب داغ نیست و به مراتب قدرتمندتر از آب داغ بعد از مرحله زنی میباشد.
    استفاده از پراکسیدین، کاهش قابل توجه بار میکروبی و کاهش احتمال مقاوت میکروبی در مقایسه با روش های پیشین را به دنبال خواهد داشت.

 

  • استفاده از پراکسیدین باعث کاهش استفاده از سود و اسید در فرایند CIP خواهد شد که همین موضوع، باعث افزایش طول عمر تصفیه خانه های بیولوژیک و تعدیل BOD و COD آب می شود.

 

  • پراکسیدین دارای قیمت مناسب و دوز مصرفی بسیار پایینی می باشد و همین امر، این محصول را بسیار مقرون به صرفه کرده و توجیه اقتصادی استفاده از آنرا نشان می دهد.
    استفاده از پراکسیدین، رضایتمندی صاحبان تانکرهای حمل شیر و تولیدکنندگان محصولات لبنی و ماشین های حمل مواد اولیه را به دنبال خواهد داشت.

 

  • روش استفاده متداول و رایج در فرایند CIP مخازن نگهداری، حمل و تحویل شیر

روش پراکسیدین CIP در صنایع لبنی

  • روش پیشنهاد شده با استفاده از پراکسیدین در فرایند CIP مخازن نگهداری ، حمل و تحویل شیر

مراحل استفاده از پراکسیدین CIP صنایع لبنی

نکته : در روش پیشنهادی جدید، دُوز مصرفی در رقّت سازی محلول سود، به نصف میزان قبلی کاهش یافته است.

نکته : در روش پیشنهادی جدید، جدید سیرکولاسیون آب گرم، به نصف زمان قبلی کاهش یافته است.

 

  • روش استفاده متداول و رایج در فرایند CIP به شکل 45 و 90 دقیقه ای در صنایع لبنی

ضدعفونی کننده پراکسیدین CIP صنایع لبنی

  • روش پیشنهاد شده با استفاده از پراکسیدین در فرایند CIP

پراکسیدین CIP صنایع لبنی

نکته : در روش پیشنهادی جدید، دُوز مصرفی در رقّت سازی محلول سرد، به نصف میزان قبلی کاهش یافته است.

نکته : در روش پیشنهادی جدید، استفاده از آب داغ و اسید حذف شده و به جای آن از محلول اکسیدین با رقّت 1 به 1000 استفاده گردیده است.

نکته : در کارخانجات صنایع لبنی با فرایندهای تخمیری، میکروارگانیستم های مفیدی وجود دارند که در تولید انواع پنیر، ماست و کفیر نقش بسیار سازنده ای را ایفا می کنند، به منظور جلوگیری از تلف شدن این میکروارگانیستم ها، در مرحله پایانی فرایند CIP یعنی بعد از استفاده از پراکسیدین رقیق شده، بهتر است آبکشی با آب استریل به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام شود تا فرایند های تخمیری دستخوش حضور ضدعفونی کننده قرار نگیرند.

نکته : به منظور ضدعفونی ظروف بسته بندی ماست و پنیر (پلاستیکی، حلب ، سطل و دبه)، از محلول پراکسیدین 15% رقیق شده با رقت 1.5 به 1000 به روش غوطه وری و یا اسپری استفاده نمایید.
در روش غوطه وری، مدت زمان 10 تا 15 دقیقه توصیه می شود، سپس صبر کنید تا ظرف ها خشک شده و بوی مواد ضدعفونی کننده نداشته باشند. در پایان، این ظروف را بدون آبکشی مورد استفاده قرار دهید .

جهت دریافت راهنمایی های لازم و اطلاع از جزییات کامل کاربرد محلول ضد عفون کننده سطح بالای پراکسیدین، خواهشمند است با واحد فنی این واحد تولیدی تماس حاصل فرمایید.

فهرست