کنترل بار آلودگی میکروبی و تصفیه فاضلاب صنایع کاغذسازی

کارخانجات کاغذسازی و مقواسازی، از بزرگ ترین صنایع برای رفع نیاز ارتباط بشری هستند. از گذشته تا به امروز، کاغذ، یکی از ابزارهای مهم بشری برای انتقال تفکرات و اندیشه آدمی است. حتی پیشرفت تکنولوژی، نیاز بشر به این صنعت را محدود نمی کند. علی رغم مزایای فراوان این صنعت، فاضلاب کاغذسازی، آلودگی های زیست محیطی بسیاری را به دنبال دارند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی بار آلودگی های میکروبی و زیست محیطی این صنعت آشنا شویم. در ادامه، با روش تصفیه پساب کارخانه کاغذسازی  آشنا می شویم و یک محصول گندزدای موثر در راستای تصفیه فاضلاب صنایع کاغذسازی ارائه می دهیم.


پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

روش های سفید کردن و ضدعفونی کاغذ

کاغذ سازی و بار آلودگی میکروبی در این صنعت


تأثیرات پساب کارخانه کاغذسازی در محیط زیست

صنایع کاغذسازی، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان منابع آب شیرین در تمام جهان می باشند. بخش عمده ی این مصارف، مربوط به فرآیندهای آماده سازی و رنگ زدایی خمیر است. فاضلاب کاغذسازی صنعت کاغذ و خمیر کاغذ، مصرف کننده جدی آب و منابع طبیعی است و انواع زباله های مایع، گازی و جامد را به محیط زیست تخلیه می کند. یکی از معضلات اصلی در تصفیه فاضلاب کاغذ سازی، تولید مقدار بسیار زیادی فاضلاب و لجن است. آلاینده‌های اصلی فاضلاب صنایع مقواسازی و کاغذ سازی شامل رسوبات، جامدات، آلدئیدهای آلی قابل جذب (AOX)، ترکیبات آلی کلرید، COD، BOD، رنگ و غیره می‌باشد.

تصفیه فاضلاب صنایع کاغذسازی

اهمیت تصفیه فاضلاب کاغذسازی و مقواسازی

بر اساس مطالعات، در حدود ۸۵ درصد از آب مصرفی صنعت فاضلاب کاغذسازی، قابل تصفیه و استفاده مجدد می باشد. استفاده از سیستم ها و فرآیندهای تصفیه مناسب موجب کاهش مصرف آب، کاهش گسترش آلودگی و همچنین پایین آمدن هزینه های صاحبان این صنایع می شود. مواد مضر موجود در پساب، اکوسیستم آبزی را از چند طریق از جمله آسیب های موضعی به جامعه اعماق دریا، کاهش اکسیژن در مناطق بزرگ و تغییرات بیشمار در تولید مثل ماهی و فیزیولوژی تحت تأثیر قرار می دهد.

روش تصفیه پساب کارخانه کاغذ سازی

سیستم های تصفیه فاضلاب کاغذسازی معمول مورد استفاده در این صنایع، غالبا شامل پیش تصفیه (آشغال‌گیری و دانه گیری)، تصفیه اولیه برای جداسازی ذرات و جامدات، فرآیندهای تصفیه بیولوژیکی ثانویه (مانند لجن فعال، لاگون های هوادهی، تصفیه بی هوازی) برای حذف مواد آلی زیست تخریب پذیر و کاهش سمیت پساب و تصفیه تکمیلی مانند فیلتراسیون ممبرانی، انعقاد یا ترسیب، ازن زنی، تبادل یونی، RO و غیره برای افزایش کیفیت آب تولیدی می‌باشند.

تصفیه پساب کارخانه کاغذ سازی

 

مشکلات ناشی از کلرزنی در تصفیه فاضلاب صنایع کاغذسازی

در دهه 1980، مطالعات در حوزه اثرات ضایعات کاغذ و خمیر کاغذ، نشانگر تغییرات در تولید مثل ماهی و افزایش بیماری ها و انگل، تأخیر در بلوغ جنسی، گونه های کوچکتر و افسردگی در خصوصیات جنسی ثانویه در اطراف محل دفع پسماند کارخانجات کاغذ سازی می باشد. از اواخر دهه 1970 تا به امروز، نگرانی اصلی در مورد پساب های حاصل از ترکیبات کلر در سفید کننده خمیر است. در سال 1985 کلر در پساب کشف شد، که منجر به نگرانی کلی در مورد تشکیل ماده آلی کلر شد. در نتیجه، به تدریج استفاده از کلر در سفیدکننده کاهش یافت تا اینکه به طور کامل با دی اکسید کلر جایگزین شود.

کلام آخر

صنعت خمیر و کاغذ از دیرباز به عنوان مصرف کننده بزرگ منابع طبیعی و یکی از بزرگترین منابع آلودگی محیط زیست به شمار می رود. پساب کارخانه کاغذسازی به راحتی وارد هوا، مسیرهای آبی و خاک می شود. تنوع مواد خام ورودی، استفاده از فرآیندها و مواد شیمیایی مختلف موجب می شود که سیستم یکسانی برای تصفیه فاضلاب صنایع کاغذسازی، موجود نباشد. به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از کلر و یا ازن، باید ماده گندزدای مناسبی را به عنوان جایگزین پیدا کرد. اگوسیب شرکت آرال شیمی، می تواند جایگزین مناسبی برای کلر و ازن باشد. اگوسیب، برای ضدعفونی آب ورودی خط تولید صنایع مختلف از جمله تصفیه فاضلاب کاغذسازی، ضدعفونی سیستم RO و UF، و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

 بروزرسانی شده در بهمن 1402

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مونا پقه از بندرترکمن
    26 دی 1400 10:25 ق.ظ

    چقدر جالب نمیدونستم تصفیه فاضلاب کارخونه های کاغذسازی و نساجی انقدر با اهمیته ، مرسی از اطلاعات کاملتون

    پاسخ
    • سلام، صنایع نساجی و کاغذ سازی یکی از صنایع مهم تولیدکننده فاضلاب صنعتی است که اگر اقدامات مربوط به تصفیه فاضلاب آن ها صورت نگیرد آسیبی جدی به محیط زیست وارد خواهد شد. ممنونیم از توجه شما دوست عزیز.

      پاسخ
  • با سلام. طریقه مصرف پراکسیدین اگوسیب برای تصفیه پساب کاغذسازی چگونه هست؟
    در خروجی نهایی باید اضافه بشه؟
    به چه میزان برای مثلا حدود ۴۰۰ مترمکعب آب تصفیه در شبانه روز باید مصرف بشه؟

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، بستگی به بار میکروبی، TDS، BOD و … داشته و اینکه باید آنالیز فاضلاب در اختیارمون باشد. اصولا در بخش نهایی (جایگزین کلر یا ازون) از محصول ما استفاده می گردد. بر اساس این موارد و استاندارهای مورد نظر دوز اگوسیب تعیین می شود. در صورت نیاز با شماره های کارشناسان ما در وب سایت تماس گرفته تا راهنمایی های در اختیار شما گذاشته شود. سپاس از توجه شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست