ضدعفونی مخازن آب شرب

ضدعفونی، گندزدایی و تمیز کردن مخازن آب شرب و غیر شرب پلی اتیلن یا آهنی گالوانیزه با روش های متنوعی انجام می شود. استفاده ازضدعفونی کننده سطح بالا و ارگانیک فوداسیب بر پایه پراستیک اسید یکی از بهترین روش های ارگانیک برای لجن زدایی و ضدعفونی مخازن آب شرب، گندزدایی تانکر آب و حتی آب نماهای تزئینی می باشد. در مقابل، روش سنتی و قدیمی دیگری وجود دارد که برای این منظور  از آب ژاول یا همان وایتکس خانگی استفاده می شود. در این مقاله تلاش میکنیم که به مقایسه این دو روش بپردازیم.


برای مطالعه ی بیشتر بخوانید:

آب و فاضلاب را ضدعفونی کنیم

ضدعفونی و گندزدایی آب و فاضلاب


ضدعفونی مخازن آب شرب به روش سنتی

طبق قوانین سازمان بهداشت جهانی(WHO)، ضدعفونی مخازن آب شرب برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها ضروری است. از این رو باید گندزدایی تانکر آب، با دقت انجام شود. برای این کار، حالات زیر را باید در نظر گرفت:

الف) حالت اول: به داخل مخزن آب دسترسی کافی وجود ندارد:

نکته قابل توجه در این بخش این است که، این ماده روی همه پاتوژن ها تاثیر ندارد. بنابراین در تمیز کردن مخازن آب نمی توان آب ژاول را ماده قابل اعتماد نامید. مراحل زیر در ضدعغونی مخزن به کار می رود:

  • به کمک سیستم لوله کشی بای پس موقتا مخزن ذخیره را از مدار خارج کرده و مستقیم از آب شهر استفاده نمایید.
  • به ازای هر ده لیتر آب، ۵ قطره و یا به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب، یک قاشق چایخوری از محلول آب ژاول با کلر ۵ درصد و یا همان وایتکس (سفید کننده حاوی هیپوکلرید سدیم موجود در بازار محصولات خانگی) را داخل مخرن بریزید.
  • در آن را ببندید و برای مدت ۱۲ ساعت مخزن را به حال خود بگذارید و سپس آب آن را کامل تخلیه و نموده و مجددا مخزن را با آب تمیز دوباره پر نمایید. این کار را می توانید به دفعات در سال انجام دهید. استفاده از وایتکس که یک ضدعفونی کننده کاملا شیمیایی است، مدت زمان انجام کار و هزینه نسبتا زیادی در بر دارد.

ب)حالت دوم: به داخل مخزن آب دسترسی دارید.

در این حال شستشو و گندزدایی تانکر آب بهتر انجام می شود. برای انجام این کار شما به ماده ضدعفونی کننده، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و پمپ کارواش خانگی نیاز دارید.

ضدعفونی مخازن آب و گندزدایی تانک آب

ضدعفونی مخازن آب شرب به روش جدید با استفاده از محلول ضدعفونی کننده

الف) حالت اول: به داخل مخزن آب دسترسی کافی وجود ندارد:

  • زمانی که برای اولین بار از ضدعفونی کننده سطح بالا، برای گندزدایی تانکر آب، جهت مصارف شرب و غیر شرب استفاده می کنید، به میزان ۵۰۰ پی پی ام یا ۵۰۰ میلی گرم در لیتر یعنی حدود ۳ کیلو و ۳۵۰ گرم از محلول ضدعفونی کننده را در ۱۰۰۰ لیتر آب مخزن بریزید.
  • از نظر زمان بندی فقط ۱۰ دقیقه زمان تماس این محلول، با آب مخزن برای انجام عمل ضدعفونی کافی است اما اگر مدت زمان بیشتری به طور مثال ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان بدهید به صورتی که زمان مناسب تماس تامین شود، می توانید غلظت محلول بکار رفته را کمتر و موجب صرفه جویی بیشتری شوید.
  • پس از ضدعفونی قوی اولیه و برای نگه داشتن اثر این ضدعفونی کننده در مخزن، و پیشگیری از آلودگی های ثانویه می توانید با تزریق دوزهای خیلی کم مثلا ۱۰۰ پی پی ام یعنی ۶۷۵ گرم در ۱۰۰۰ لیتر را به صورت هفتگی استفاده بفرمایید.

ب)حالت دوم: به داخل مخزن آب دسترسی دارید.

در این حالت، شستشوی و ضدعفونی مخازن آب شرب بهتر انجام می شود. برای انجام این کار شما نیاز به ماده ضدعفونی کننده، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و پمپ کارواش خانگی دارید.

  • مخزن را از آب خالی کنید سعی کنید حین تخلیه با ایجاد تلاطم رسوبات داخل مخزن را تا حد امکان تخلیه کنید.
  • سپس دیواره های داخلی را با اسکاچ یا سیم ظرفشویی و یا برس نظافت بشویید. دریچه اکثر مخارن اجازه می دهند فرد داخل مخزن شود.
  • در ادامه پس از ساییدن دیواره های داخلی مخزن آنها را با فشار آب کارواش بشویید. سپس ماده ضدعفونی کننده و آب را به نسبت مناسب ترکیب کنید.
  • داخل مخزن را با این ترکیب با برس نظافت آغشته کرده و برای ۲ ساعت به همان حال بگذارید.
  • بعد از ۲ ساعت داخل مخزن را به طور کامل با فشار آب کارواش بشویید و سپس آن را کاملا تخلیه کنید. مخزن را با آب تمیز دوباره پر کنید.

کلام آخر

محصول فوداسیب تولیدی آرال شیمی، محلولی کنستانتره و موثر در کشتن انواع پاتوژن های میکروبی در مخازن آهنی یا پلاستیکی حاوی آب آلوده است. درصورتیکه قبل از ضدعفونی مخازن آب شرب با محلول و پس از انجام عملیات تست های میکروبی ساده انجام پذیرد، فوداسیب در رقت کم ضدعفونی بسیار موثری در برابر اغلب پاتوژنهای آب از خود نشان می دهد. فوداسیب با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی کاملا مطابقت داشته کاملا ارگانیک، فودگرید و بی خطر است. همچنین با هزینه هایی بسیار کمتر از اغلب ضدعفونی کننده های مرسوم همچون کلر و آب ژاول، گندزدایی تانکر آب را انجام و آب بهداشتی را در اختیار عموم قرار می دهد.

به روز رسانی شده در مرداد ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست