ضدعفونی استخر پرورش آبزیان | فارم پرورش ماهی و میگو

غذاهای دریایی، جزو غذاهای لذیذ و پر طرفدار هستند. برای تامین این خوراک های محبوب استخرهای پرورش ماهی و میگو به وجود آمدند. از آنجایی که هزینه فارم پرورش ماهی و میگو بسیار بالا است، صاحبان این صنعت درصدد کاهش عوامل آسیب زا هستند. بیماری های باکتریایی و ویروسی در استخر پرورش آبزیان از جمله خطرات این صنعت هستند. برای کاهش تلفات علاوه بر تغذیه مناسب، ضدعفونی استخر پرورش آبزیان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله، محصول داموسیب، برای گندزدایی و ضدعفونی استخر پرورش ماهی و میگو معرفی می شود.

ضدعفونی استخر پرورش آبزیان

 

انواع ماهی های پرورشی در ایران

در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان های مختلف، بیشتر ماهی های زیر تکثیر و پرورش می شوند:

  1. ماهیان گرمابی مثل ماهی ( ماهی کپور، آمور، بیگ هد و…)
  2. ماهیان سردابی مثل قزل آلا

بیشتر بخوانید:

 پرورش ماهی

ضدعفونی استخرها


ضدعفونی استخر پرورش آبزیان

به دلیل انتقال بیماری بین استخر های مختلف، صاحبان استخر پرورش آبزیان، ضدعفونی را امری ضروری می دانند. باکتری های گرم مثبت (استریپتوکوکوس، استافیلوکوکوس و …)، باکتری های گرم منفی (آئروموناس هایدروفیلا، ویبریوآنگوئیلاروم)، قارچ و انگل، شایع ترین عوامل بیماری زا در انواع فارم پرورش ماهی و میگو هستند. ضدعفونی استخر پرورش آبزیان، باید توسط ضدعفونی کننده های اختصاصی انجام شود. این ضدعفونی کننده ها نباید برای سلامت انسان و حیوان خطرساز و مضر باشند.

مزایای ضدعفونی استخر پرورش آبزیان

 برخی از مزایای خاص گندزدایی فارم پرورش آبزیان به شرح زیر است:

  • کاهش خطر شیوع بیماری: آبزیان مستعد ابتلا به انواع بیماری ها هستند و این بیماری ها می توانند به سرعت از طریق تاسیسات شلوغ آبزی پروری سرایت کنند. ضد عفونی به حذف عوامل بیماری زا از سطوح و تجهیزات کمک می کند و احتمال شیوع بیماری را کاهش می دهد.
  • بهبود سلامت حیوانات: آبزیان سالم بهتر می توانند در محیط های آبزی پروری رشد کرده و رشد کنند. ضد عفونی به حفظ یک محیط تمیز و بهداشتی کمک می کند که به سلامت کلی حیوانات کمک می کند.
  • افزایش بازده تولید: با پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت حیوانات، ضدعفونی می‌تواند منجر به بازده تولید بالاتر در آبزی پروری شود. این به این دلیل است که حیوانات سالم بهره وری بیشتری دارند و کمتر در معرض تلفات ناشی از بیماری هستند.
  •  محافظت از محیط زیست: بیماری های آبزیان همچنین می توانند بر جمعیت وحشی ماهی ها و سایر گونه های آبزی تأثیر بگذارند. ضدعفونی، به حداقل رساندن خطرات انتقال بیماری از تاسیسات آبزی پروری به محیط اطراف کمک می کند.

مزایای ضدعفونی استخر پرورش آبزیان

روش های موثر ضدعفونی استخر پرورش آبزیان

انواع روش های ضدعفونی در پرورش ماهی استفاده می شود که هر کدام نقاط قوت و محدودیت های خاص خود را دارند. روش های رایج عبارتند از:

  1. کلر و دی اکسید کلر: این مواد شیمیایی در برابر طیف وسیعی از عوامل بیماری زا موثر هستند؛ اما در صورت استفاده نادرست می توانند برای ماهی و محیط زیست مضر باشند.
  2. ازن: ازن یک عامل اکسید کننده قوی است که می تواند عوامل بیماری زا را به سرعت و به طور موثر غیرفعال کند. همچنین برای ماهی و محیط زیست نسبتاً ایمن است.
  3. اشعه ماوراء بنفش: اشعه ماوراء بنفش می تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی در آب نفوذ کند و عوامل بیماری زا را غیرفعال کند. این یک روش ضدعفونی ایمن و موثر برای آب و سطوح است. هرچند امکان استفاده از آن نسبتا دشوار و پرهزینه است.
  4. استریلیزاسیون با بخار: استریلیزاسیون با بخار روشی با دمای بالا است که می تواند انواع پاتوژن ها از جمله هاگ ها را از بین ببرد. اغلب برای تجهیزات و سطوحی که به راحتی با روش های دیگر ضد عفونی نمی شوند، استفاده می شود.

کلام آخر:

گندزدایی نقش مهمی در حفظ سلامت و بهره وری استخر پرورش ماهی و میگو دارد. ضدعفونی، به جلوگیری از گسترش بیماری ها و انگل هایی که می توانند ماهی های پرورشی، میگو و دیگر گونه های آبزی را آلوده کنند، کمک می کند. این امر به نوبه خود، موجب بهبود کیفیت محصولات غذاهای دریایی برای مصرف انسان می شود. داموسیب شرکت آرال شیمی، یک محلول گندزدای ارگانیک، بی خطر و سطح بالاست که برای ضدعفونی استخر پرورش آبزیان به کار می رود. این محلول، بر پایه پراستیک اسید است که مزیت های فراوانی نسبت به کلر، ازن و سایر روش ها از جمله ایمن بودن، ارزانی و در دسترس بودن را دارد.

 بروزرسانی شده در دی 1402

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • کریمی از اسلام آباد
    15 دی 1400 2:03 ب.ظ

    سلام خدمت شما ، ویدیو شما رو دیدم چقدر خوبه که بازدید حضوری دارید و نحوه ی ضدعفونی حوضچه پرورش ماهی رو توضیح دادید ، مرسی از شما

    پاسخ
    • با سلام به شما دوست عزیز، کیفیت آب لازم برای پرورش ماهی یکی از مراحل بسیار مهم در این زمینه است، که قبل از پرورش باید به مساله ضدعفونی استخر نیز توجه گردد، سپاس از لطف و توجه شما.

      پاسخ
  • با سلام و خسته نباشید محصول ارسالی عالی بود . و ممنونم بابت راهنمایی هایی که داشتین برای خرید بهتر

    پاسخ
    • با سلام به شما دوست عزیز، محصول ما کاملا موثر و کاربردی جهت ضدعفونی استخر های پرورش ماهی و میگو بوده که کاملا ارگانیک و بی خطر بوده و خطری برای آبزیان ایجاد نمی کند. سپاس از توجه شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست