بهداشت و ضدعفونی حیوانات خانگی

حیوانات خانگی و نگهداری از آن ها یکی از موضوعات چالش برانگیز جامعه امروز هستند. حیواناتی مانند سگ، گربه، همستر و پرندگان زینتی به عنوان حیوان خانگی بحساب می آیند. مسائل مربوط به رعایت بهداشت حیوانات خانگی و ضدعفونی حیوانات از جمله مواردی هستند که باید حتما به آن توجه شود. به صورت غیر رسمی گزارش شده است که طی ۱۰ سال گذشته نگهداری حیوانات خانگی در ایران حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. از این رو، در این مقاله به بررسی اهمیت نکات بهداشتی و گندزدایی حیوانات خانگی می پردازیم.

تاثیر نگهداری حیوانات خانگی بر سلامت انسان

نگهداری حیوانات خانگی و سلامت انسان از جنبه های مختلف مورد بررسی است. نتایج حاصل از این مساله، ضد و نقیض هستند. ارتباط عاطفی که بین انسان و حیوان بوجود می آید، نشان دهنده آثار مفید روان شناسی است. از طرف دیگر، از دست دادن حیوان خانگی، عامل ایجاد مشکلات روحی در انسان است. نگهداری از حیوانات خانگی، باعث افزایش روابط اجتماعی و درنتیجه بهبود سلامت فرد می شود. بهداشت حیوانات خانگی شامل موارد زیادی است. سلامت حیوان و ضدعفونی سطوح در تماس با این حیوانات جزو این موارد است که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. چراکه گاها خطر ابتلا به بیماری های مختلف وجود دارد. به این نوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات، بیماری های زئونوز می گویند. برای شناخت جامع این بیماری ها، حتماً مقاله “ بیماری های مشترک انسان و حیوان” را مطالعه نمایید.

بهداشت و ضدعفونی حیوانات خانگی


 مقالات مرتبط:

واکسن های حیوانات خانگی و داروهای مربوطه

حیوان خانگی و چگونگی مراقبت از آن


بهداشت حیوانات خانگی: تمیز کردن یا ضدعفونی کردن حیوانات خانگی؟!

با نگاهی به بیمارستان ها، دامپزشکی ها، کلینیک ها و سایر اماکن مرتبط با بهداشت عمومی انسان و حیوان، متوجه می شویم که افراد خاصی دائماً در حال تمیز کردن محیط هستند. غافل از این که تمیز کردن با ضدعفونی کردن بسیار متفاوت است. اگرچه تمیزکردن مداوم محیط بسیار ضروری است، اما لزوماً تمام عوامل بیماری زا را از بین نمی برند. طبق استانداردهای یکپارچه بهداشت عمومی جهانی، لازم است برای سالم سازی و ضدعفونی سطوح و محیط، از یک پروتکل ۳ مرحله ای به شرح زیر استفاده کنیم:

  • اولین قدم، حذف فیزیکی مواد آلی شامل مدفوع، ادرار، خون، ترشحات دهانی و سایر لکه های چربی و آلودگی است.
  • در قدم دوم، سطح و یا محیط مورد نظر، کاملاً با صابون یا یک پاک کننده عمومی شستشو و سپس خشک شود.
  • در نهایت، می توانید از محلول ضدعفونی کننده مناسب برای از بین بردن میکروب ها، باکتری ها، پاتوژن ها و سایر آلاینده های احتمالی جهت پاکسازی محیط استفاده کنید.

مشخصات مواد ضدعفونی کننده مناسب برای حیوانات خانگی

در مورد بهداشت حیوانات خانگی، مسئله ضدعفونی حیوانات خانگی و مکان نگهداری آن ها نیز امر بسیار مهمی است. برخی از گندزداهای رایج به شرح زیر است:

  • ضدعفونی کننده های شیمیایی و الکلی: عموماً باقیمانده های مضر از خود بجا می گذارند و برای موجودات زنده که در معرض تماس با این سطوح هستند، اثرات مخربی دارند.
  • ترکیبات آمونیوم چهارتایی: یکی از ضدعفونی های رایج برای ضدعفونی حیوانات خانگی و محیط و سطوح می باشد. برای از بین بردن پاتوژن ها بسیار مؤثر می باشند. اما باید به این نکته توجه داشت که در مقابل ویروس های مقاوم تراز جمله پاروو (parvo)، کالسی (calici virus)، آدنوویروس (adenovirus) و عفونت های قارچی (ringworm) کارایی کمی دارند. از طرفی نیز، وجود باقی مانده های مضر و یا حتی انتشار گاز یا بوی سمی ناشی از محلول، منجر به ایجاد تبعات منفی برای حیوانات و حتی افراد مستقر در محیط می شود.

ضدعفونی و بهداشت حیوانات خانگی

آیا حیوانات خانگی عامل انتقال بیماری هستند؟

حیواناتی مانند سگ ها، گربه ها، خزندگان و پرندگان، ناقل بیماری هایی مانند انگل ها، عفونت های قارچی، آلودگی باکتریایی، مسائل آلرژیک و ویروسی هستند. پیشگیری از انتقال بیماری توسط رعایت بهداشت و ضدعفونی حیوانات خانگی، محیط و چکاب آن ها انجام می شود.

عوامل انتقال بیماری از حیوان به انسان

راه های انتقال بیماری های ویروسی و باکتریایی حیوانات، پوست زخم شده و یا مخاط انسان می باشد. عوامل بیماری هایی مانند هاری، عفونت پوست و عضلات، عفونت سیستم عصبی و بیماری هایی از این قبیل پاستورلا مولتوسیدا، بارتونلا هنسله، کاپنوسیتوفاژ، تولارمی هستند. در زیر تعداد دیگری از بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند را مشاهده می کنید:

  • ای. کولای
  • سالمونلا
  • ژیاردیا
  • توکسوپاسما
  • تب مالت
  • سالک
  • تب کریمه
  • بارتونلا
  • کرم حلقه ای
  • کرم نواری

مناسب ترین ضدعفونی کننده برای بدن و محیط حیوانات

ضدعفونی قفس حیوانات، ظروف غذا و آب آشامیدنی حیوانات و هر چیزی که ممکن است حیوانات خانگی شما با آن ها در تماس باشند، کاملاً ضروری است. نیازی به ذکر این نکته نیست که حیوانات می توانند آلودگی های محیط بیرون را به خود جذب کنند و منبعی برای انتقال آن آلودگی ها به محیط داخل منزل باشند. لذا همواره، یکی از دغدغه های صاحبان حیوانات خانگی خزدار از جمله سگ، گربه و خرگوش، مسئله ضدعفونی کردن آن ها است. ضدعفونی حیوانات خانگی و همچنین محیط اطراف آن ها در پیشگیری از انتقال این بیماری ها ضروری است. محلول گندزدایی که در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد، باید سطح بالا باشد. استفاده از ضدعفونی کننده سطح بالا، عامل از بین بردن همه عوامل بیماری زا می باشد.

کلام آخر

با توجه به اهمیت این موضوع، صنایع آرال شیمی نسبت به تولید ضدعفونی کننده دوستدار محیط زیست و سازگار با حیوانات اقدام نموده است. محلول داموسیب از این دست محلول ها است. این محلول پایه خوراکی دارد و طبق آزمایشات صورت گرفته بر گونه های متعددی از حیوانات، عوارضی در پی نداشته است. سرفوسیب نیز، به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده سطح بالا بر پایه پراستیک اسید، یکی دیگر از محصولات مناسب برای گندزدایی محیط می باشد. با توجه به ارگانیک بودن این محلول، بدون نگرانی می توانید از آن برای سطوح حساس نیز استفاده کنید. از آنجایی که استفاده از این محلول به صورت رقیق سازی است، فاقد هرگونه بوی بد یا گاز سمی است.

⇐ بروزرسانی شده در دی 1402

فهرست