بیماری های گلخانه ای رایج و روش پیشگیری از آن ها

تغییرات فصلی در محیط های داخلی و خارجی گلخانه، باعث ایجاد تغییرات گوناگونی می شود. محیط داخل گلخانه، باید به صورت یکنواخت باشد. اما تلاش برای حفظ این محیط، از فصلی به فصل دیگر متفاوت است؛ گاهی ممکن است موجب ایجاد بیماری های گلخانه شود و در صورت نیاز برخی از گیاهان خارج گلخانه، به داخل آن منتقل شوند. جوندگان، حشرات و پاتوژن ها، از رایج ترین بیماری های گلخانه هستند. در این مقاله، به انواع بیماری های گلخانه ای و روش های پیشگیری از آن ها می پردازیم. در ادامه، محصول اگروسیب را بعنوان یک قارچکش قوی و ارگانیک برای مقابله با پاتوژن های گلخانه معرفی می کنیم.

بیماری های گلخانه ای رایج

رایج ترین بیماری های گلخانه ای

گیاهان در مقابل اکثر بیماری ها، مقاومت های طبیعی متفاوتی دارند. برخی از این مقاومت ها، ذاتا در گیاه وجود دارند و برخی دیگر، از طریق روابط همزیستی گیاه و میکروارگانیسم به گیاه منتقل می شوند. حشرات، قارچ، باکتری و ویروس، اغلب رایج ترین عوامل انتقال بیماری محصولات گلخانه ای هستند. در بخش بعد، به انواع بیماری های رایج گلخانه ای می پردازیم.

1.ورود حشرات به داخل گلخانه

یکی از مشکلات گلخانه ای، دور نگه داشتن موجودات مشکل ساز از آن محل است. برای کنترل آفات گلخانه ای، باید محیط های بزرگی را انتخاب کنید تا بعدا به محصولات گلخانه ای آسیبی وارد نشود.

ورود حشرات به داخل گلخانه

روش های دور نگاه داشتن آفات از گلخانه

از بین بردن یک مشکل پس از ایجاد آن، بسیار هزینه بر است. بنابراین باید تلاش کرد پیش از ورود این موجودات، روش های کنترلی صورت گیرد:

  • یک توری ریز، می تواند ورود حشرات را کنترل کند. در اکثر مکان ها، باید از توری هایی استفاده شود که سایز مناسب آن ها مانع از ورود حشرات ریز اعم از تریپس ها شود.
  • برای به حداقل رساندن احتمال ورود ارگانیسم های مزاحم به محیط گلخانه، بهتر است تمامی گیاهان خود را از مرحله بذر شروع به رویاندن کنید.
  • درمرحله بعد، موادی که برای جوانه زدن بذرها و رشد محصولات گلخانه ای به کار می روند، شامل پرلیت، پشم سنگ و مخلوط های مختلف بدون چربی هستند. هدف از این کار، از بین بردن آفات و میکروب های موجود در بدن است که می توانند در خاک زندگی کنند.
  •  خاک حاوی مواد نامطلوب را می توان با گرما یا مواد شیمیایی تیمار کرد. عملیات حرارتی، حداقل برخی از ارگانیسم های مفید موجود در خاک را از بین می برد و همچنین باعث اکسیداسیون برخی از مواد آلی خاک می شود.
  • گیاهان خارج از گلخانه، نباید قبل از شروع فصل زمستان در کنار محصولات گلخانه ای قرار گیرند. زیرا این گیاهان می توانند آفات را به محصولات منتقل کنند.
  • برخی از پرورش دهندگان گلخانه، صاحب حیوانات اهلی مانند، سگ و گربه هستند. گاهی اوقات، این حیوانات می تواند ناقلین بیماری در گلخانه ها باشند.

قبل از ادامه مطلب حتما مقالات مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید:

بیماری سفیدک پودری

 پرفروش ترین کودها و سموم کشاورزی


2- بیماری های قارچی گلخانه ای

اسپورها، عامل اصلی پخش بیماری های قارچی هستند و اغلب با حرکت هوا یا جاری شدن درون آب، بسیار به آسانی پخش می شود. اسپورهای ناشی از آب در گلخانه را می توان، با استفاده از آب شهری یا آب چاه، به حداقل رساند. استفاده از آب رودخانه ها، حوضچه ها یا مخازن آب بدون تصفیه، سبب انتقال اسپورهای قارچ ناشی از آب را به گلخانه می شود و به محصولات گلخانه ای آسیب می رساند.

نکات لازم برای پیشگیری از رشد اسپورهای قارچی در گلخانه ها

در ماه های گرم سال، انتقال هوا به محصولات گلخانه ای، از طریق دمیدن صورت می گیرد. در این زمان، از بین بردن تمامی اسپورهای قارچی موجود در هوا، غیرممکن است. بهترین رویکرد، مداخله در رشد و نمو اسپور و نفوذ آن به محصولات گلخانه ای است. برای پیشگیری از ابتلا به اسپورهای قارچی، موارد زیر را باید در نظر گرفت:

  • اکثر اسپورهای قارچی موجود در هوا، برای جوانه زدن، به رطوبت نسبی بسیار زیاد، نیاز دارند. اگر در گلخانه از رطوبت نسبی زیاد جلوگیری شود یا بر روی برگ های محصولات گلخانه ای آبی نباشد، عملا هیچ مشکلی برای بیماری های قارچی نخواهد بود. در مناطق بیابانی، به دلیل نبودن رطوبت، مشکلات بیماری قارچی وجود ندارد.
  • اکثر اسپورهای قارچ ناشی از هوا، پیش از جوانه زدن و ورود به بافت برگ، به چندین ساعت آب دهی روی برگ های گیاه نیاز دارند. زمانی که دمای گلخانه به نقطه شبنم برسد، هوا دارای آب بیشتری نسبت به دمای جدید و پایین تر است. اگر برگ های محصولات گلخانه ای به اندازه کافی مرطوب بمانند، قارچ های گلخانه ای ضمن رشد، باعث ایجاد زخم کوچک در برگ می شوند، که می تواند وارد گیاه شود.
  • برخی از قارچ کش های اکسایشی، دارای پراکسید هیدروژن هستند، که می توانند اسپورهای موجود در برگ ها را پیش از جوانه زنی از بین ببرند. اکثر قارچ کش های معمولی قبل از ورود به گیاه، اسپورهای جوانه زده را نابود می کنند.

بیشتر بدانید:

 گیاهان گلخانه و نکات نگهداری در زمستان

بیماری بوته میری و روش های پیشگیری از آن


3- بیماری های باکتریایی گلخانه ای

بیماری های گیاهی ناشی از باکتری ها، کمتر از بیماری های ناشی از قارچ ها هستند. باکتری ها معمولا از طریق تماس پخش می شوند. بنابراین، هنگامی که یک باکتری که به گلخانه می رسد، سوار مواد گیاهی یا احتمالاً افراد یا حیوانات خانگی و نهایتا ورود باکتری به محصولات گلخانه ای می شود.

بیماری های باکتریایی گلخانه ای

راهکارهای پیشگیری از بیماری های باکتریایی گلخانه ای

استقرار گیاهان در گلخانه از بذر (جایی که عملی باشد)، معقول ترین روش برای به حداقل رساندن احتمال بیماری های باکتریایی در گلخانه است. گیاهان مستقر، گیاهان بستر و قلمه ها نیز می توانند بیماری های باکتریایی را منتقل کنند. سایر نکات در پیشگیری از بیماری های باکتریایی باید به شرح زیر است:

  • بعضی از بیماری های باکتریایی ناشی از بذر هستند و می توانند در هنگام ذخیره شدن در بذر زندگی کنند.
  • بیشتر بذرها به روشی تیمار می شوند، که قبل از پخش شدن بیماری های باکتری توسط بذر، از بین می روند. اکثر تولیدکنندگان بذر تجاری، بسیار محتاط هستند که از بذر گیاهان دارای بیماری باکتریایی، استفاده نشود.
  • پرورش دهندگان ارگانیک، اکثر اوقات به بذر ارگانیک نیاز دارند. این بذر ها به احتمال زیاد، حاوی بیماری باکتریایی یا قارچی هستند.

پیشگیری از بیماری های باکتریایی گلخانه ای

4. بیماری های ویروسی

مضرترین نوع بیماری های گیاهی برای محصولات گلخانه ای، بیماری ویروسی است. ویروس پس از ورود به گیاه، همچنان در گیاه رشد و افزایش می یابد.

روش های جلوگیری از بیماری های ویروسی گلخانه ای

در زیر به چند مورد از نکات درمورد گسترش ویروس در گلخانه می پردازیم:

  • بعضی از ویروس ها، مانند ویروس موزائیک توتون و تنباکو، از طریق تماس پخش می شوند.
  • هنگام کار کردن یا استفاده از مواد گیاهی آلوده، ممکن است ویروس، روی دست یا ابزار شما قرار بگیرد و در مکانی متفاوت به گیاهان سالم منتقل شود. برخی از ویروس ها ساعت ها، روزها یا حتی ماه ها پیش از انتقال به گیاهان دیگر، روی سطوح غیرعفونی زنده می مانند.
  • زمانی که ویروسی با تماس گسترش می یابد، از طریق کشت و رسیدگی به گیاهان، می توان آن را به گیاهان مستعد در گلخانه منتقل کرد. اغلب این اتفاق، پیش از قرار گرفتن اولین علائم ویروس قابل رویت بر روی محصولات گلخانه ای، اتفاق می افتد.
  • ویروس های بارور از حشرات، گونه ای دیگر از ویروس هایی هستند که می توانند به محصولات گلخانه ای ورود کنند. این نوع ویروس، از طریق فعالیت تغذیه ای حشرات مثل تریپس یا شته، گسترش می یابد. هر ویروس، حشره مختص به خود را دارد.
  • غالبا تا وقتی که بیماری ویروس در گلخانه وجود دارد، در اکثر یا همه گیاهان مستعد، گسترش می یابد. خوشبختانه، این نوع ویروس ها، مشکلات رایج و وسیعی ندارند. اگر در ناحیه ای هستید که یک یا چند مورد از این ویروس ها می تواند مشکل ایجاد کند، بهترین کار، متوقف کردن ورود حشرات به گلخانه است.

جلوگیری از بیماری های ویروسی گلخانه ای

کلام آخر

رعایت بهداشت بخش های مختلف و ضدعفونی گلخانه، برای جلوگیری از بیماری بسیار مهم است. ضدعفونی خاک، ضدعفونی بذر، ابزار، حوضچه ورودی، سیستم آبیاری و لباس کارکنان، روش های داشتن گلخانه ای سالم است. آرال شیمی محلول های گندزدای ارگانیک تولید می کند. این محصولات، جایگزین قارچ کش ها و سموم شیمیایی می شوند. محصولات آرال شیمی، در از بین بردن انواع بیماری های گلخانه ای مانند باکتریایی، ویروسی و همچنین قارچی به کار می روند. اگروسیب و پراکسیدین کشاورزی با از بین بردن عوامل ایجاد بیماری، سلامت گیاهان را تضمین می کند. این محلول ها، بدون تاثیرات منفی بر گیاهان و باقی مانده مضر در گلخانه ها و همچنین زمین های کشاورزی بکار می رود. کیفیت بالا و راندمان بالا در کنار هزینه پایین، به محبوبیت این محصولات می افزاید.

بروزرسانی در دی 1402

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مرتضی اصلانی از کرج
    10 بهمن 1400 12:50 ق.ظ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما، برای ضدعفونی نایلون هایی که برای کاشت توت فرنگی استفاده میشه، محصولتون کاربرد داره؟

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، برای ضدعفونی نایلون های گلخانه که از پرطرفدارترین نوع پوشش در گلخانه ها محسوب می شود می توانید از محصول اگروسیب که محلولی فودگرید و دوستدار محیط زیست است استفاده نمایید. ممنون از لطف شما.

      پاسخ
  • سلام، ضدعفونى تجهيزات گلخانه يكى از كارهايى كه واقعا مهمه تو پيشگيرى و شيوع بيمارى ها، مرسى از مقاله خوبتون.

    پاسخ
  • حسین تقی زاده
    29 بهمن 1401 11:15 ب.ظ

    دوسال هست که گلخانه فلفل دولمه ای و گلخانه کوجه فرنکی مبتلا به ویروس شده هست که رگ برک ها مچاله میشود .هر نوع ویروس کشی و امتحان کردیم و جواب نکرفتیم .ساقه ها لاغر میشود و بار دهی و کیفت ندارد

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، در خصوص بیماری های گلخانه ای فلفل دلمه و گوجه فرنگی بیماری های بوته میری و برگ میری اکثرا اتفاق میوفته که در خصوص برطرف کردن این نوع بیماری های باکتریایی میتونید از محصول اگروسیب شرکت آرال شیمی استفاده نمایید. سپاس از توجه شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست