تغییرات پی اچ بر عملکرد پراستیک اسید

پراستیک اسید (PAA) یک عامل اکسید کننده و ضدعفونی کننده قوی و موثر است که معمولاً در حوزه های فرآوری صنایع غذایی، آشامیدنی و  استریل کردن تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی کاربرد دارد. استفاده از آن در ایالات متحده آمریکا برای موارد صنعتی و بهداشتی از جمله تصفیه آب ضدعفونی آب آشامیدنی، ضدعفونی آب در استخرها، سونا و جکوزی، ضدعفونی فاضلاب، ضدعفونی لوله های انتقال آب رواج دارد. کارایی اسید پراستیک می تواند تحت تأثیر تغییرات pH قرار گیرد. زیرا pH پراستیک اسید می تواند بر پایداری، واکنش پذیری و خواص ضد میکروبی آن تأثیر بگذارد. در این مقاله به بررسی برخی از اثرات کلی تغییرات پی اچ بر عملکرد پراستیک اسید می پردازیم.

تغییرات ph بر پراستیک


پیشنهاد می کنیم:

پراستیک اسید در داروسازی و پزشکی

کاربرد پراکسیدین در صنایع لبنی و غذایی


نقش ph پراستیک اسید بر عملکرد آن

تأثیر تغییرات پی اچ بر عملکرد پراستیک اسید می‌تواند به کاربرد خاص بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، در تصفیه آب، حفظ pH در محدوده توصیه شده برای دستیابی به گندزدایی موثر بسیار مهم است. در فرآوری مواد غذایی، پی اچ محلول های اسید پراستیک ممکن است بر ایمنی و خواص ارگانولپتیکی محصولات تیمار شده تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تغییرات پی اچ بر پراستیک اسید نیز یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر عملکرد پراستیک اسید در غیرفعال کردن باکتری های کولیفرم می باشد با این توضیح که محیط قلیایی (pH > 8) که فرم غیر بیوکسیدی پراستیک اسید غالب باشد منجر به کاهش فعالیت موثر آن می شود.

کاهش پایداری پراستیک اسید در مقادیر pH بالا

اسید پراستیک می تواند در سطوح pH بالاتر سریعتر تجزیه شود و منجر به کاهش پایداری آن شود. این تجزیه ممکن است منجر به تشکیل محصولات جانبی و کاهش غلظت پراستیک اسید فعال شود. بنابراین، حفظ پی اچ پراستیک اسید در محدوده توصیه شده، برای حفظ پایداری محلول های آن ضروری است.

کاهش فعالیت ضد میکروبی در مقادیر بالای pH

مقادیر زیاد pH (بسیار کم یا خیلی زیاد) می تواند بر اثر ضد میکروبی اسید پراستیک تأثیر بگذارد. در حالی که PAA در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها موثر است، فعالیت آن ممکن است خارج از محدوده pH بهینه به خطر بیفتد. 

سازگاری با مواد در مقادیر بالای pH

پی اچ محلول های اسید پراستیک همچنین می تواند بر سازگاری آنها با موادی که معمولاً در محیط های صنعتی و بهداشتی یافت می شوند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اسیدیته بالا ممکن است منجر به خوردگی برخی از فلزات شود، در حالی که قلیاییت بالا ممکن است باعث تخریب لاستیک یا مواد دیگر شود.

محدوده بهینه دما و پی اچ پراستیک اسید کدام است؟

پراستیک اسید (PAA) در دمای معمولی محیط مؤثر است، ماندگاری طولانی داشته و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه است. علاوه بر این، انجام فرایند ضدعفونی با PAA مطلوب است. زیرا در بسیاری از موارد نیازی به عملیات خنثی سازی پس از استفاده نیست. پراستیک اسید در یک محدوده pH خاص، بیشترین تاثیر را دارد. به طور معمول، PAA پایداری و فعالیت بهینه را در شرایط کمی اسیدی تا خنثی نشان می دهد. محدوده خاص پی اچ  پراستیک اسید می تواند متفاوت باشد، اما اغلب بین 4 تا 8 است. 

لزوم کنترل مداوم پی اچ پراستیک اسید

نظارت و کنترل مداوم pH در طول استفاده از اسید پراستیک برای اطمینان از نتایج ثابت و موثر مهم است. برای حفظ شرایط بهینه می‌توان از سیستم‌های خودکار تنظیم‌کننده pH استفاده کرد. توجه به این نکته مهم است که اثرات خاص تغییرات پی اچ بر عملکرد پراستیک اسید می‌تواند به فرمولاسیون محصول، غلظت آن و میکروارگانیسم‌های مورد نظر بستگی داشته باشد.

کلام آخر

بر اساس مطالعات تجربی، تغییرات پی اچ بر عملکرد پراستیک اسید تاثیر مستقیمی دارد. اسید پراستیک، علاوه بر ضدعفونی آب و فاضلاب، برای ضدعفونی بذر، سالن (پرورش) قارچ، سبزی و میوه، ضدعفونی خاک و گلخانه، ضدعفونی تجهیزات پزشکی، گندزدایی استخر ماهی و میگو، ضدعفونی برج های خنک کننده، گندزدایی سطوح، ضدعفونی کشتارگاه و خوراک دام کاربرد دارد. چنانچه ph پراستیک اسید در محدوده بهینه خود باشد، عملکرد بالایی دارد و نقش بسیار قابل توجهی در حذف آلاینده ها ایفا می کند. محصولات ضدعفونی کننده صنعتی آرال شیمی، بر پایه پراستیک اسید هستند که باتوجه به ارگانیک بودن محصول، و تطابق با استانداردهای جهانی محیط زیست (EPA) جهت دستیابی به محیط زیست پایدار به کار می روند.

بروزرسانی شده در آذر 1402

فهرست