صفر تا صد پرورش قارچ در خانه و سالن

قارچ ها بهترین منابع غذایی پایدار با فواید سلامتی فراوان هستند. آنها به سرعت و کارآمد رشد می کنند و مواد گیاهی را به قارچ های خوراکی خوشمزه با ورودی های کمی یا اثرات زیست محیطی کمی تبدیل می کنند. بسته به اینکه عملیات پرورش شما چقدر پیچیده است، پرورش قارچ ممکن است به منابع بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشد. در این مقاله، تلاش می کنیم به بررسی نکات فنی درباره اصول پرورش قارچ، شناخت روش های پرورش قارچ، آشنایی با خاک بستر پرورش، میزان مواد باکتریایی کمپوست بپردازیم. در انتها محصول اگروسیب، بعنوان یک ضدعفونی کننده سالن های پرورش قارچ معرفی خواهد شد.

تولید پروش قارچ و ضدعفونی بستر کمپوست


همچنین بخوانید:

 همه چیز درباره قارچ دنبلان کوهی | پرورش قارچ ترافل در منزل و گلخانه

ضدعفونی کننده مناسب برای سالن پرورش قارچ


روش های قدیمی و نوین پرورش قارچ

قدیمی ترین شکل کشت و پرورش قارچ احتمالا کشت در فضای باز (سیستم در فضای باز) است. امروزه، این روش عمدتا با داشتن كیفیت مؤثرتر در کاشت و پرورش قارچ، جایگزین روش الوارهای مصنوعی شده است. خاک اره توسط میسلیوم مانند چسب در کنار هم جمع می شود و از هم جدا نمی شود. بسیار شبیه به الوارهای مصنوعی ستونی هستند که از کیسه های پلاستیکی بلند تشکیل و از سقف آویزان شده اند. وقتی میسلیوم وارد این کیسه ها شد، سوراخ ها به داخل پلاستیک نفوذ میکنند تا به عمل آیند.

ساختار بستر قارچ

قارچ های تجاری، بر روی لیگنوسلولوز مانند خاک اره و چیپس چوبی تولید می شوند. به همین ترتیب، قارچ ها پسماندهای کم کیفیت را به مواد غذایی باکیفیت تبدیل می کنند. بستر قارچ معمولا یک زباله محسوب می شود. بستر پس مانده قارچ می تواند کاربرد های فراوانی داشته باشد. مانند:

  • به عنوان بستر سایر قارچ ها
  • به عنوان خوراک حیوانات
  • برای ارتقاء سلامتی حیوانات
  • برای تولید بسته بندی و مواد ساختمانی
  • سوخت های زیستی
  • آنزیم ها

این طیف وسیعی از کاربردها، می تواند تولید کشاورزی را پایدارتر و کارآمدتر کند. بخصوص اگر CO2 و گرمای حاصل از کشت و پرورش قارچ، قابل استفاده برای رشد گیاهان در گلخانه باشد.

تولید و پروش قارچ در بسترهای کمپوست

تجزیه کننده های بستر پروش قارچ

تجزیه‌کنندگان بستر پرورش قارچ موادی هستند که برای تجزیه و تخریب مواد آلی موجود در بستر پرورش قارچ استفاده می‌شوند. این مواد معمولاً از جنس گیاهی یا حیوانی هستند و تغذیه قارچ‌ها را فراهم می‌کنند. برخی از تجزیه‌کننده‌های معمول برای بستر پرورش قارچ عبارتند از:

1. پوسته گندم:

پوسته گندم یکی از مهم‌ترین مواد برای بستر قارچ است. این ماده باعث تهویه بستر و جلوگیری از رشد قارچ‌های نامطلوب می‌شود. همچنین، پوسته گندم توسط تجزیه‌کنندگان مختلف، مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها، تجزیه می‌شود که موجب تأمین تغذیه برای قارچ‌ها می‌شود.

2. کمپوست:

کمپوست یک ماده غنی از مواد آلی است که به عنوان بستر مورد استفاده در پرورش قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به تجزیه‌پذیری بالای آن، کمپوست می‌تواند منبع مناسبی از تغذیه برای قارچ‌ها باشد.

ساختار های کمپوست

مواد فعال کننده کمپوست (به عنوان مثال اوره، سبوس سویا، پنبه دانه) و تهویه های معدنی (گچ و آهک) مبنای فرمولاسیون بستر، بستگی به در دسترس بودن محل بسترها دارد. اما اغلب از کود استفاده می شود. مراحل کمپوست سازی به شرح زیر است:

  • مرحله اول کمپوست سازی 3-6 روز طول می کشد که در طی آن درجه حرارت به دلیل فعالیت میکروبی به 80 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. درجه حرارت کمپوست در مرحله دو در ابتدا 50 درجه سانتیگراد است، به دنبال آن یک دوره 2 روزه در 60 درجه سانتیگراد و دوره 3 روزه در دمای 45 درجه سانتیگراد می گذراند. این رژیم دما روی ترکیب میکرو فلورا تأثیر می گذارد و منجر به کاهش سطح آمونیوم در بستر می شود.
  • جرم خشک بستر 8٪ در مرحله اول کمپوست سازی، و 15٪ دیگر در فاز دو کاهش می یابد و درنهایت منجر به از بین رفتن 31% پس از 16 روز رشد رویشی A. bisporus  می شود.
  • مرحله سوم، میزان خاکستر به ترتیب از اواخر فاز دو و فاز سه از حدود ۲۱٪ (وزنی بر براساس جرم خشک) به ۲۹و ۳۰ درصد می رسد. مقدار نیتروژن در فاز یک از ۱.۳ به ۱.۴ درصد افزایش می یابد. و در پایان مرحله دو و فاز سه به ترتیب بیشتر به ۲.۱ و ۲.۲ درصد می رسد.

3. خاک

استفاده از خاک نیز برای بستر پرورش قارچ معمول است. خاک حاوی مواد آلی مختلفی است که توسط تجزیه‌کنندگان زنده، مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و کرم‌ها، تجزیه می‌شود و تغذیه برای قارچ‌ها فراهم می‌آورد.

4. خاکستر:

خاکستر نیز می‌تواند به عنوان تجزیه‌کننده در بستر پرورش قارچ استفاده شود. این ماده حاوی مواد معدنی مختلفی است که می‌تواند تغذیه برای قارچ‌ها فراهم کند.

تغییرات مواد معدنی خاک در پرورش قارچ

پرورش قارچ می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روی ویژگی‌ها و ترکیبات خاک داشته باشد. این تأثیرات ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله نوع قارچی که در حال پرورش است، روش‌های کشت و محیط رشد، و شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، و مواد غذایی موجود در خاک. در زیر، تغییرات ممکن در مواد معدنی خاک در فرایند پرورش قارچ بررسی می‌شود:

تولید پروش قارچ در بسترهای کمپوست

1. تغییرات در pH خاک:

برخی از انواع قارچ‌ها ممکن است تأثیرات مختلفی بر روی pH خاک داشته باشند. برای مثال، قارچ‌هایی که به اسیدیته خاکی علاقه دارند ممکن است باعث افزایش اسیدیته خاک شوند، در حالی که برخی دیگر این اثر را ندارند.

2. تغییرات در محتوای مواد معدنی:

تولید قارچ ممکن است به تغییراتی در محتوای مواد معدنی خاک منجر شود. برای مثال، قارچ‌ها به مواد معدنی مختلفی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم نیاز دارند. برخی از فرآیندهای پرورش ممکن است باعث کاهش یا افزایش مواد معدنی خاک شوند.

3. تغییرات در ساختار خاک:

فرآیندهای پرورش ممکن است تأثیراتی بر روی ساختار خاک داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش تهویه خاک یا کنترل بیماری‌ها ممکن است باعث تغییرات در ساختار خاک شود.

4. تغییرات در محتوای آلی خاک:

پرورش دادن قارچ ممکن است باعث افزایش محتوای آلی خاک شود، زیرا بقایای قارچ‌ها و مواد آلی مورد نیاز برای رشد آن‌ها به خاک اضافه می‌شود. این ممکن است باعث افزایش حاصلخیزی و تغذیه گیاهان در طول زمان شود.

5. تغییرات در میزان نیتروژن خاک:

برخی از فرآیندهای پرورش قارچ ممکن است باعث افزایش یا کاهش میزان نیتروژن خاک شود، که این تغییرات می‌تواند تأثیرات زیست‌محیطی و کشت‌های زراعی بعدی را داشته باشد.

ضدعفونی کردن سالن های پرورش قارچ:

برای پرورش قارچ بر روی خاک اره یا کاه مکمل، به راهی برای ضدعفونی کردن مقادیر زیادی از بستر به یکباره نیاز دارید. در مزارع قارچ بزرگتر، ضدعفونی کردن معمولا با اتوکلاو انجام می شود. با این حال، این قطعات تجهیزات می توانند ده ها هزار دلار قیمت داشته باشند. برخی از پرورش دهندگان کوچکتر بستر خود را با استفاده از سیستم بشکه بخار یا با فشار اجاق گاز استریل کننده بخار ضدعفونی می کنند (یا دقیق تر، سوپر پاستوریزه می کنند). اگر روی بستر کاه می‌روید یا از گلوله‌های چوبی با مکمل کم استفاده می‌کنید، می‌توانید از محلول های گندزدای قوی استفاده کنید.


همچنین بخوانید:

ضدعفونی کننده مناسب برای سالن پرورش قارچ

پراکسیدین پرورش قارچ


اطلاعات بیشتر در مورد بسترهای پرورش قارچ

بالاترین سطح تولید در بستر دوم با راندمان بیولوژیکی (BE) 52٪ و بازدهی 7.6 کیلوگرم در متر مربع است. که پس از استفاده از مکمل، بازده را می توان به 26 کیلوگرم متر مربع افزایش داد. این یک BE تا حدود 176٪ را نشان می دهد و از نظر تجاری مناسب است. هنوز هم تاکنون قارچ های دکمه ای روی کمپوست تولید شده اند بازدهی دو برابری داشته اند. فرآیند تخمیر فازی بدین گونه است که با لایه ای از پوشش ذغال سنگ نارس پوشش یافته و  دسترسی به آب را بهبود می بخشد. فعالیت باکتریایی به احتمال زیاد مایعات A. bisporus را از بین می برد. اجزای سازنده کمپوست از ساختار پیچیده و مواد تجزیه (نی) تشکیل شده است.

کلام آخر

حفظ اصولی بهداشت در سالن های پرورش قارچ یکی از اولین و اساسی ترین استراتژی های بکار گرفته شده به منظور حفظ و افزایش راندمان محصول نهایی در فارم های پرورش قارچ است و به این منظور، استفاده از یک ماده ضدعفونی کننده بی خطر و فاقد هرگونه باقی ماده سمی و خطرناک، بخش ضروری این فرایند را شامل می شود. شرکت آرال شیمی در این مورد، محصول ارگانیک اگروسیب را معرفی می کند. این محلول هم در بخش پرورش قارچ خانگی و هم گلخانه ای، بسیار موثر بوده و کلیه اسپورهای قارچی را در بستر بذر از بین می برد.

 بروزرسانی شده در فروردین 1403

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رحمان علیمردانی
    23 مهر 1401 10:30 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر. در سالن های پرورش قارچ ما بیماری مایکوگن خیلی شایع و خسارت زیادی به ما میزنه آیا محصول معرفی شده شما اگروسیب واسه ازبین بردن این بیماری موثره؟

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، در رابطه با بیماری مایکوگن اگر امکانش هست 3 روز قبل از کشت از محلول ضدعفونی کننده اگروسیب جهت ضدعفونی خاک پوششی و کمپوست استفاده کنید اگر در حین کشت با این مشکل رو به رو شدید باید به صورت مه پاشی روی خاک انجام شود. باز هم در صورت مشاوره بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. سپاس از توجه شما.

      پاسخ
  • سلام چه خوب كه بامواد ارگانيك بشه ضدعفونى سالن هاى قارچ رو انجام داد چون مواد سرطان زا واقعا خطرناك هستن.

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، ضدعفونی در سالن های پرورش قارچ از اهمیت بالایی برخوردار هست و چه خوبه که تولیدکننده های عزیزمون بتونن از مواد ارگانیک و بی خطر در مقابل آلودگی ها استفاده کنن که هم خودشون و هم دیگران در ایمنی باشند. سپاس از توجه شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست