ضرورت شستشو و ضدعفونی برج خنک کننده

به منظور به حداقل رساندن خطر بیماری لژیونلا و مطابقت با الزامات بهداشتی، میکروب زدایی برج خنک کننده باید صورت گیرد. سیستم باید به طور منظم تمیز و ضدعفونی شود و رسوب هایی که می توانند محیط رشد باکتری لژیونلا را فراهم کنند، حذف شوند. فرآیند ضدعفونی برج خنک کننده شامل کلرزنی با ترکیب مواد پراکنده زیستی اضافی، تمیز کردن فیزیکی و  رسوب زدایی است. بجز شستشوی کولینگ تاور با کلرزنی، در این مقاله گندزدایی برج های خنک کننده توسط مواد ارگانیک ارائه شده و سپس مواد مناسب جهت رسوب زدایی از برج ها معرفی خواهد شد.

برج های خنک کننده:

سیستم خنک کننده تبخیری  (Cooling tower) اغلب محل مناسبی برای رشد طیف گسترده ای از باکتری ها، جلبک ها و قارچ ها می باشد که می تواند منجر به مشکلات زیر در برج خنک کننده شوند:

  • تکثیر عوامل میکروبی که در شرایط مرطوب در حضور حرارت به وجود می آیند.
  • خوردگی های موضعی ناشی از فعالیت های میکروبی.
  • جرم گرفتگی ناشی از بقایای میکروبی حاضر در سیستم (تشکیل BIOFILM) .
  • کاهش جریان آب در برج خنک کننده.
  • بوی نامطبوع شدید در اثر فعالیت میکروارگانیسم ها و تولید ترکیبات گوگردی بخصوص سولفید هیدروژن.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

کنترل رشد میکروارگانیسم ها در سیستم RO

شستشوی رزین های صنعتی

انواع ضدعفونی کننده های صنعتی

سیستم شستشوی CIP


مزایای ضدعفونی برج خنک کننده

گندزدایی برج های خنک کننده مزایای فراوانی دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره شده است:

  • جلوگیری از رشد بایو فیلم یا میکرو ارگانیسم ها در برج خنک کننده
  • عدم رشد میکرو ارگانیسم با شستشوی کولینگ تاور
  • از بین بردن آلودگی میکروبی در برج های خنک کننده یا کولینگ تاور

ضدعفونی برج خنک کننده، میکروب زدایی برج خنک کننده

انواع روشهای ضدعفونی و شستشوی برج خنک کننده

تمیز کردن برج های خنک کننده به طور منظم مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که این برج ها در اوج راندمان کار می کنند و ساکنان و بازدیدکنندگان را ایمن نگه می دارند. اکثر برج های خنک کننده باید دو بار در سال تمیز شوند، به ویژه قبل از ماه های گرمتر تا اطمینان حاصل شود که سیستم به خوبی از فصل خارج می شود. تمیز سازی و شستشوی برج خنک کننده به روش های گوناگونی انجام می شوند. ضدعفونی کولینگ تاورها می تواند به شکل آنلاین یا آفلاین باشد. روش آنلاین فقط شامل ضدعفونی شیمیایی در حین کار برج خنک کننده است. روش آفلاین شامل بستن برج خنک کننده و تمیز کردن فیزیکی آن علاوه بر ضد عفونی کردن آن با مواد شیمیایی است.

شستشو و گندزایی برج های خنک کننده، میکروب زدایی برج خنک کننده

نحوه و لزوم ضدعفونی مستقیم برج خنک کننده

چگونه برج خنک کننده را تمیز کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، نخست باید درنظر گرفت که، کنترل میکروبیولوژیکی آب سیستم خنک کننده برای بهره برداری بهتر از یک سیستم ضروری می باشد.استفاده از بایوساید به منظور کنترل بار میکروبی سیستم و همچنین ایجاد و نگهداری شرایط ایده آل ضروری می باشند. نتایج حاصل باید مورد آنالیز قرار گیرد و همچنین از نظر خوردگی بررسی شود. ضدعفونی کننده برج های خنک کننده باید علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی، خاصیت رسوب زدایی نیز داشته باشد. رسوب موجود در سیستم باعث کاهش انتقال حرارت می شود. درنتیجه میزان مصرف انرژی و همچنین هزینه بالا می رود.

مراحل گندزدایی برج های خنک کننده

روش ها و اصول نگهداری برج خنک کننده بسیار حائز اهمیت است. چرا که طول عمر و عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد. هنگام میکروب زدایی برج خنک کننده عموما باید شش مرحله کلی را در نظر گرفت:

1) بازررسی برج

اولین قدم هنگام گندزدایی برج های خنک کننده، بازرسی برج است. این کار در حالت ایده آل باید حداقل هر ماه انجام شود، اما این مرحله را در روز تمیز کردن نیز نادیده نگیرید. بازرسی مناطقی را که نیاز به تمرکز ویژه در طول تمیز کردن دارند را نشان می دهد. به محیط پرکننده توجه ویژه ای داشته باشید تا ببینید آیا چیزی در اثر تجمع رسوب شده است یا خیر، و حوضچه آب گرم را از نظر لجن بررسی کنید.

برج خنک کننده قبل و بعد از تمیز کردن

2) محافظت از خود

قبل از انجام هر کار دیگری، باید فن‌ها و پمپ‌های برج را خاموش کرد. آنها فوق العاده قدرتمند هستند و می توانند به شدت به انسان آسیب برسانند. گرما و رطوبت ناشی از برج نیز می تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر حاوی باکتری لژیونلا باشد.

3) میکروب زدایی برج خنک کننده و از بین بردن باکتری ها

باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در برج‌های خنک‌کننده مستعد رشد هستند ممکن است باعث آسیب یا بیماری در انسان شوند، بنابراین لازم است قبل از تمیز کردن و پاشیدن سطوح برج و آب و هر ترکیب شیمیایی، با مواد شیمیایی مناسب ضدعفونی شود.

تمیز سازی و شستشوی برج خنک کننده، میکروب زدایی برج خنک کننده

4) حذف لجن

حوضه برج خنک کننده رایج ترین منطقه ای است که لجن می تواند در آن انباشته شود و بر عملکرد و طول عمر برج خنک کننده تأثیر بگذارد. جاروهای برج خنک کننده تخصصی برای مقابله با لجن موجود در برج های خنک کننده ایجاد شده اند.

5) رفع گرفتگی و رسوبات

مهمترین بخش تبادل حرارتی که در یک برج خنک کننده انجام می شود در محیط پرکننده اتفاق می افتد. پر کردن چیزی است که هوای متحرک درون سیستم را هدایت می کند تا بتواند گرما را به طور موثر حذف کند و آب سرد تولید کند، وقتی رسانه های پر کننده مسدود یا رسوب می شوند، خنک کننده آن طور که باید انجام نمی شود زیرا هوا نمی تواند با منبع گرما تماس پیدا کند. قوی ترین ماده شیمیایی برای از بین بردن رسوبات برج خنک کننده، دیسکالین است.

6) برنامه ریزی برای تمیز کردن و شستشوی بعدی

هنگامی که برج تمیز شد، می‌توان میزان کثیف شدن آن را سنجید تا بتوان زمان تمیز کردن بعدی را پیش‌بینی کرد. اکثر برج‌های خنک‌کننده زمانی بهترین عملکرد را دارند که حداقل دو بار در سال علاوه بر تصفیه آب معمولی برای غلبه بر مشکلاتی مانند رشد لژیونلا و جلبک تمیز شوند.

کلام آخر:

باکتری های خطرناک می توانند در یک برج خنک کننده نگهداری نشده جمع شوند و باعث بیماری و حتی مرگ شوند. علاوه بر این، یک برج خنک‌کننده که لجن یا خوردگی دارد، گرما را به طور موثر منتقل نمی‌کند. لذا منجر به هزینه بالاتر عملیات برای عملکرد کمتر می‌شود. از این رو ضدعفونی برج خنک کننده به طور منظم توصیه می گردد. بایوساید تولیدی صنایع آرال شیمی ویژه گندزدایی برج های خنک کننده، ضدعفونی کننده سطح بالای صنعتی محسوب می شود. سرفوسیب تولید شده توسط آرال شیمی مشکلات حاصل از کلر (محلول هیپوکلریت کلسیم) یا ازن را ندارد. این محصول از طریق اکسیداسیون ترکیبات گوگردی موجود در آب در گردش، بوگیری از سیستم را به نحوی کاملا موثر انجام می دهد. همچنین این ماده با میکروب زدایی برج خنک کننده از رشد جلبک ها نیز جلوگیری می نماید. لذا با حفظ کیفیت مناسب آب، استفاده چندین باره از منابع آب بعنوان خنک کننده مقدور خواهد شد.

 نسخه بروزرسانی شده در اردیبهشت ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست