ضدعفونی کردن زخم های دامی

 میکروارگانیسم ها به طرق مختلف وارد زخم های دامی می شوند. آنها از طریق تماس مستقیم با سطح عفونی، ابزار جراحی، هوا و گاهی خود آلودگی با خارش یا گاز گرفتن محل وارد بدن می شوند. از این رو ضدعفونی زخم دام، اهمیت بسزایی دارد. زخم ها ممکن است در قسمت های مختلف بدن دام رخ دهد. به خصوص ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام حائز اهمیت است زیرا عمل بلع غذا به خوبی انجام نمی گیرد و حیوان تلف خواهد شد. به جز زخم های سطحی در بدن دام، ممکن است دام در اثر برخورد با اشیا یا سایر دام ها، دچار خراشیدگی شود. از این رو، ضدعفونی خراشیدگی و ساییدگی دام هم از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد. در این نوشتار انواع زخم دامی ارائه و استفاده از ضدعفونی کننده زخم دامی بتادیپ توصیه می شود.

زخم چگونه ایجاد می شود؟

زخم (Wound) در دام، آسیبی است که معمولا شامل تقسیم بافت یا پارگی پوسته یا غشای مخاطی به دلیل خشونت خارجی یا عوامل مکانیکی به جای بیماری است. این گونه زخم ها در حیوانات اهلی ممکن است به دلیل جراحت در هنگام دعوا، نیش حشره، گاز حیوان، جراحت ناشی از سیم خاردار در هنگام چرا، تصادف و ضربه ایجاد شود. مشکلات مربوط به زخم به دلیل عفونت ایجاد شده زیرا سموم توسط باکتری در محل ترشح می شود که منجر به آبسه، نکروز و لجن و غیره می گردد. بنابراین ضدعفونی زخم دام، در الویت برنامه های مراقبتی است.


مقالات مرتبط با موضوع:

آشنایی با انواع بیماری های دام، پیشگیری و درمان

بررسی چرخه بهداشت دام


انواع زخم ها

تقسیم بندی زخم‌ها بر اساس محل آسیب و عامل عفونی می باشد. انواع زخم ها به شرح زیر است:

1) زخم های باز:

زخم باز است که در آن بافت های آسیب دیده در معرض هوا قرار می گیرند. برخی از نمونه های رایج عبارتند از: بریدگی عمیق، زخم سوراخ شده، ساییدگی، خراشیدگی در پوست دام، سوراخ شدگی در پوست دام یا زخم گلوله، زخم نفوذی و غیره. اقدامات فوری در آسیب‌های پوستی در دام بدین شکل است که خونریزی را در بریدگی عمیق متوقف کنید.

خراشیدگی در پوست دام، ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام

 این کار را می توان با استفاده از کمپرس یخ انجام داد که به انقباض رگ های خونی کمک می کند. پس از قطع خونریزی، مهمترین مرحله در درمان زخم باز، آبیاری است. ضدعفونی زخم دام با مواد ضدعفونی کننده رقیق، محلول نمکی یا حتی آب انجام شود. این مایع آلودگی و باکتری ها را از بین می برد و فشار ملایمی بر بافت های خیس شده برای تحریک روند بهبود ایجاد می کند. در صورت نیاز ممکن است از آنتی بیوتیک های موضعی استفاده شود. بسته به ماهیت زخم، با باند، بخیه و منگنه بسته می شود.

2) آبسه:

آبسه، یک پاکت عفونت است که معمولا زمانی رخ می دهد که باکتری از طریق پوست توسط تزریق اشیاء آلوده یا بر اثر بریدگی‌ها در پوست حیوان رخ می دهد. با این حال، عفونت می تواند به بافت های اطراف و جریان خون گسترش یابد و حیوان را بیمار کند. به طور معمول، آبسه ممکن است تا سه تا هفت روز پس از آسیب اولیه ظاهر نشود. در اولین نشانه تورم، محل را به دقت بررسی کنید تا زخم کوچکی وجود داشته باشد. مقداری مو را از محل جدا کرده و با یک پارچه مرطوب بشویید. زخم باز می شود تا چرک از آن خارج شود. برای تخلیه زخم فشار وارد کنید، اما ملایم باشید، در غیر این صورت چرک به زور از آبسه خارج شده و به جریان خون باز می گردد. به محض تشخیص آبسه از آنتی بیوتیک استفاده کنید. پس از تخلیه اولیه، بسته های داغ را دو تا سه بار در روز روی زخم قرار دهید تا تخلیه مداوم را تشویق کنید.

نکته مهم درباره آبسه

ضدعفونی زخم حیوان و ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام با مقداری ضدعفونی کننده ضد باکتری رقیق مانند ید (بتادین) توصیه می شود. از الکل یا پراکسید هیدروژن برای شستشوی زخم استفاده نکنید. زیرا آنها دردناک، تحریک کننده و بی اثر هستند. آبسه در کف پای حیوانات سم دار مانند اسب و گاو معمولا زمانی که بر روی اجسام نوک تیز که به داخل بافت ها نفوذ می کنند و موجب آبسه در کف پا می شود. پا، باید دو بار در روز به مدت چهار یا پنج روز در یک حمام پا ضدعفونی کننده رقیق قرار گیرد. بنابراین ضدعفونی خراشیدگی و ساییدگی دام نیز نباید فراموش شود. اگر به آنتی بیوتیک ها دسترسی دارید، آن ها نیز می توانند مفید باشند. در صورت زخم نافذ جدی در پا که با ناخن یا جسم بلندی همراه است، فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید.

3) پارگی پستان:

پارگی پستان در گاوهای شیری می تواند عواقب جدی داشته باشد که منجر به از دست دادن دائمی پستان برای شیردوشی می شود. معمولا یک مسیر زهکشی غیرعادی برای شیر (به نام فیستول) ایجاد می گردد و عملکرد طبیعی پستانک متوقف شده و ورم پستان یا التهاب پستان رخ می دهد که منجر به اسکار غیرقابل برگشت می شود. بریدگی های سطحی را می توان با پمادهای آنتی بیوتیک موضعی و بانداژ تمیز و درمان کرد. بریدگی های عمیق تر باید با دقت بخیه شوند و توسط دامپزشک درمان گردند. فشار دوشیدن دست روی نوک سینه آسیب دیده، معمولا خط بخیه را مختل کرده و از بهبودی جلوگیری می کند. علاوه بر لوله پستانک، می توان بلافاصله از دستگاه های شیردوشی برای تخلیه پستانک بدون تاثیر بر خط بخیه استفاده کرد. در هر صورت برای جلوگیری از ورم پستان باید روزانه آنتی بیوتیک به سرپستانک تزریق شود. ضدعفونی زخم‌ها و شستن پوست دام به شکل مرتب در قسمت پستانک توسط سیف تیت گارد، توصیه می شود.

4) گزش حیوانات/ جراحت ناشی از درگیری:

ممکن است بر اثر برخورد چنگال های حیوانات مهاجم، پوست دام دچار خراشیدگی شود. در درجه نخست، شستشوی زخم عفونی برای توقف خونریزی واجب است. ممکن است در موارد شدید از کمپرس یخ استفاده شود. در صورت آسیب جزئی، ضدعفونی خراشیدگی و ساییدگی دام چندان توصیه نمی شود چون باعث سوزش شدید می شود. اما در زخم های بزرگ همچون پارگی، ضدعفونی زخم های عمیق دام لازم و ضروری است. زخم را با خط نازکی از مواد ضد عفونی کننده ببندید و با یک دستمال تمیز آن را شل بپوشانید تا ذرات گرد و غبار وارد زخم نشود. در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید.

5) زخم بسته:

در زخم بسته هیچ خونی از بدن خارج نمی شود، اگرچه ممکن است خونریزی زیر پوست نیز به نام کبودی وجود داشته باشد. بافت های نرم مانند تاندون ها، ماهیچه ها و رباط ها و بافت های سخت مانند استخوان را درگیر می کند. بیشتر زخم‌های بسته در نتیجه ضربه‌های قوی ایجاد می‌شوند که به لایه‌های بافت نرم زیر پوست آسیب می‌رساند و باعث خونریزی داخلی یا نفوذ خون و مایعات دیگر به بافت‌های اطراف شده و باعث تورم و تغییر رنگ آن ناحیه می‌شود. هدف اصلی درمان کنترل درد و به حداقل رساندن خونریزی و التهاب است. برای پیشگیری از عفونت زخم دام باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود.گاهی اوقات تزریق کزاز همراه با مسکن نیز مفید است.

6) فوت رات (پوسیدگی پا):

پوسیدگی پا (Foot Rot)، یک بیماری حاد و بسیار عفونی در گاو و گوسفند است که با تورم و لنگش مشخص می شود. این وضعیت بسیار دردناک در صورت عدم ارائه درمان می تواند مزمن شود و به سایر ساختارهای پا آسیب برساند. پوسیدگی پا از بین پنجه های سم منشا می گیرد. برای درمان زخمهای عفونی و درمان عفونتهای سم(فوت رات) در گوسفندان باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد.

عفونت فوت رات (ساییدگی سم)

عفونت های قارچی پوست دام

شایع ترین ارگانیسم های مرتبط با عفونت زخم عبارتند از: استافیلوکوکوس اورئوس؛ استرپتوکوک پیوژنوس؛ سودوموناس و انتروکوک و غیره. بعد از شستشو، ضدعفونی نمودن زخم، خراش، ساییدگی های پوستی و ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام برای توقف و درمان بیماری های قارچی ضروری است. در آخر عملیات پانسمان باید با دقت انجام شود.

ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام

درمان عفونت های جلدی دام

در هر نوع شرایط زخم و صدمات و جراحات پوستی در دام، مراقبت پرستاری خوب مورد نیاز است. گاهی ممکن است زخم ها با چشم دیده نشود اما علائم عفونت زخم یا خراشیدگی عموما به شکل تب در حیوان ظاهر می شود. در این مواقع، حیوان را از لیسیدن، جویدن روی زخم ها، بخیه ها، بانداژها یا مجراها دور نگه دارید. ضدعفونی زخم و محل عمل جراحی دام برای پیشگیری از عفونت مهم و حیاتی است. برای آگاهی از محل ها و نحوه مصرف ضدعفونی کننده پوست دام باید با دامپزشک مشورت کنید. ضدعفونی خراشیدگی و ساییدگی دام نیز، تاثیر بسزایی در توقف عفونت در بدن دام دارد. پس از ضدعفونی، پانسمان روی زخم ها انجام می شود. برای این منظور، بانداژها باید تمیز و خشک باشند و در فواصل زمانی معین تعویض شوند. یک یا دو بار در روز یک لایه نازک از یک پماد آنتی بیوتیک را در اطراف لبه های زخم قرار دهید. بسته به ماهیت زخم، باندها ممکن است به مدت 24 ساعت یا تا چند هفته باقی بمانند.

کلام آخر

دام های اهلی، بزرگترین سرمایه های یک کشور از منظر تامین مواد غذایی هستند. از این رو توجه به سلامت دام از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که حیوانات اغلب در معرض حوادث مزرعه ای هستند، ممکن است پوست و بدن آن ها دچار زخم، پارگی و خراش شود. مراقبت از خراشیدگی و ساییدگی در دام ها برای پاکسازی و جلوگیری ازعفونت دام، لازم و ضروری است. برای ضدعفونی زخم دام، باید از ضدعفونی کننده مناسب استفاده شود. برای ضدعفونی پوست، دهان و زبان دام یا ضدعفونی خراشیدگی و ساییدگی دام، اغلب از ترکیبات یدوفور استفاده می شود. شرکت آرال شیمی اقدام به تولید محصول بتادیپ بر پایه پوویدون آیوداین 10% کرده است. این محصول برای شستشو و ضدعفونی انواع زخم، خراشیدگی، سوختگی و پارگی پوست دام و حیوانات خانگی به کار می رود.

32 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. سم گاو من با شیشه زخم شد روش گاز و بتادین گذاشتم ولی الان انگار ورم کرده. امکان داره عفونت کرده باشه؟ پمادی چیزی باید بزنم؟

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز به احتمال زیاد عفونت باشه اما بهتره با یه دامپزشک مشورت نمایید تا داروی مورد نیاز برای شما تجویز شود.اما سعی کنید محیط گاو رو تمیز و ضدعفونی نمایید. سپاس از توجه شما.

      پاسخ
    • چهچیزی برای زخم پستان بزها خوب هست پماد شستشو همه کاری کردیم ولی خوب نمیشن… لطفا اگر مطمئن هستید از درمان راهنمایی کنید

      پاسخ
      • درور بر شما، برای از بین بردن و جلوگیری از زخم پستان دام ها بهتر است از محصولات ضدعفونی کننده پستان مانند تیت گارد و بتادین استفاده کنید و محل زخم ها همیشه تمیز و پاکیزه نگه دارید. همچنین همیشه دستگاه های شیردوشی هم همیشه باید شستشو و ضدعفونی بشه. سپاس از توجه شما.

        پاسخ
  • کیوان شیرمحمدی
    11 بهمن 1401 9:58 ق.ظ

    من گاو داری دارم تعدادی از گاو هام دور پستان و اطراف نوک پستان هاشون جوش جوش میشه و حالت افونت جوش دیده میشه و موقعه دوشیدن خیلی اذیت میشن لطفا راه حل مناسب برای درمان دارین
    من با محلول آب ولرم و گلیسرین بعد دوشیده شدن میشورم و بتادین هم میزنم

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز استفاده از ضدعفونی‌کننده پستانک پس از شیردوشی همراه با روش‌های بهداشتی خوب، میزان عفونت جدید را در طول شیردهی گاوها کاهش می‌دهد. تیت گارد به عنوان داروی ضدالتهاب پستان گاو نیز به کار می رود. شما می تونید از محصول سیف تیت گارد جهت این مشکل استفاده نمایید جهت مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

      پاسخ
  • سلام علیکم یه بز دارم و سگ گازش گرفته و زخمش کرم زده چه دارویی تجویز میکنید

    پاسخ
    • درود بر شما دوست عزیز، احتمال انتقال هاری از سگ وجود خواهد داشت بنابراین بهتر است که به دامپزشک مراجعه نمایید تا واکسن و داروهای مورد نیاز تزریق گردد. سپاس از توجه شما.

      پاسخ
      • سلام یکی از گوسفندان ما موقع سم چینی پاش دقیقاً قسمتی که به زمین برخورد داره زخمی شده با بتادین شستشو دادیم بعد پانسمان کردیم میخواستم چه دارویی برای پیشگیری از عفونت بهش بدیم

        پاسخ
        • درود بر شما همراه گرامی،
          دقت کنید که در وهله اول، بستر حتما خشک و تمیز باشه. شما می تونید از اسپری otc به موضع زخم روزی دو بار تا یک هفته استفاده کنید. درصورت درد و اسکور حرکتی، هم پیشنهاد میشه روزی یک بار از پماد فنیل بوتازون استفاده کنید.
          سپاس از توجه شما

          پاسخ
      • گوسفندم ززر شکمش غده داشت بعد مدتی غده سر باز کرد و خالی شد و بعدش متوجه شدم شکمبه گوسفند هم سوراخ شده و غذایی که میخوره مایعاتش کم کم خارج میشه

        پاسخ
        • درود بر شما همراه گرامی،
          با توجه به موردی فرمودید، فعلا بهش آب ندین چون باعث اسیت میشه. حتما به دامپزشک مراجعه کنین باید جراحی ترمیمی انجام بدین.
          سپاس از توجه شما

          پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    برای ضدعفونی و خوب شدن زخمهای باز بدن سگ چه چیزهایی باید استفاده بشه؟
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      برای ضدعفونی زخم دام و سایر چهارپایان مانند سگ، اصولا باید از بتادین استفاده بشه. ولی نباید روی زخم پوشونده شه. اگر زخم سطحی نباشه، برای پانسمان باید به دامپزشک مراجعه کنید. چون اگر زخم عمیق باشه، باید با مصرف آنتی بیوتیک، از عفونت زخم پیشگیری کرد.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      برای تجویز دقیق لازم هستش که تصویر زخم رو داشته باشیم. ولی بطور کلی در این مواقع میتونید از اسپری OTC یا CTCاستفدده کنین.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
    • سلام خسته نباشید من گاو داری دام وهمه ی گاوها تب برفکی گرفته اند زخم دهان دارن اصلا چیزی نمی خورند چه چیزی بهشون بدیم تا بخورند یا چه داروی برای زخم دهان خوبه ممنون میشم که پیشنهادی بدید

      پاسخ
      • درود بر شما همراه گرامی،
        در این موارد که بیماری شدید است، حتما یازدید دامپزشک توصیه می شود. نمیشه بدون دیدن درجه بیماری، نسخه ای تجویز کرد. تنها نصیحتی که میشه کرد اینه که مایعات زیادی به گاوها خورونده بشه که گاوها کاملا هیدراته باشن. دوم اینکه زخم های دهانشون رو با محلول های ضدعفونی کننده مخصوص شستشو بدید. اگر گاوهای سالم دارید زودتر از بقیه جداش کنید.
        سپاس از توجه شما

        پاسخ
  • سلام پای گوسفند من متاسفانه سمش پوسیده شده و عفونت داره باید چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز، در خصوص عفونت و زخم بهتره از داروهایی که دامپزشک معرفی میکنه استفاده کنید، آنتی بیوتیک های مناسب از راه غیر خوراکی و نیز درمان موضعی ضایعات می توانید استفاده نمایید. استفاده از ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از به وجود آمدن اینگونه مشکلات است که مناسب ترین مکان جهت حمام سم گوسفند، بخش خروجی راهروی سالن شیردوشی واحد دامپروری است. شما جهت انجام این کار از محصول داموسیب ضدعفونی کننده قوی و ارگانیک را مصرف نمایید. جهت مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

      پاسخ
  • سلام ببخشید برای عفونت زخم بز چکار باید انجام بدم بز توسط سگ زخمی شده قسمتی از پوستش کنده شده و عفونت کرده بو میده

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      اگر عفونت اینقد شدیده که مجل زخم بو گرفته، حتما باید با مشورت دامپزشک، آنتی بیوتیک خوراکی مصرف بشه و محل زخم مرتبا با بتادین و سرم شستشو ضدعفونی بشه. برای ضدعفونی محل گازگرفتگی می تونید از محصول بتادیپ ما استفاده کنید.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
  • سلام
    من بزی دارم آبستنه نزدیک زایمانه اما ۳ روزه که متوجه زخم واژن بز از داخل شدم که عفونی شده و حیوون را آزار میده خیلی هم درد داره داروی مناسبی پیدا نکردم به چند دکتر محلی هم مراجعه کردم تا به حال با چنین چیزی برخورد نکردند تو تمام سایتهای دامپزشکی هم گشتم تا درمانی پیدا کنم حداقل موقع زایش از ناحیه باز شدن فرج دردش کم بشه دوستان و پزشکان محترم اگر راه حلی دارن خواهشا راهنمایی بفرمایند.

    پاسخ
  • سلام دام داری تعدادی از گوسفند پوست گوش و دست و پاهاشون پوستش خشک شده وحالت سفیدی داره ترک میخوره چکارش کنم

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      ببینید سوالتون خیلی کلی هستش برای اینکه بتونیم یک پاسخ ذقیق بهتون بدیم باید بدونیم اولا بستر دام هاتون چی هستش؟آیا این مشکل رو در فصل گرم هم داشتن یا خیر؟و اینکه سن حدودی گوسفندان چقدره؟ برای مشاوره دقیق تر با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.
      سپاس ز توجه شما

      پاسخ
  • سلام من یه بزغاله نر داشتن اخته کردنش حالا یکی بیضه هاش خشک شده ولی یکی شون ورم کرده و مثل سنگ سفت شده چیکارش باید کرد؟؟؟

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      ببنید همه این ها به این بستگی داره که آیا شما بزغاله رو تو سن مناسب عقیم کردید یا خیر. اگر فرض کنیم سن بزغاله و روش کار عقیم سازی درست بوده، احتمالا آنتی بیوتیک درمانی به درستی انجام نشده. به نظر می رسه که بیضه خشک شده باید با جراحی جدا بشه اما اونی که ورم کرده با پماد موضعی آنتی بیوتیکی، می تونه درمان بشه. در اسرع وقت برای جراجی، به یک دامپزشک مراجعه کنید.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
  • سلام من یه میش دارم دستش ازسمت سم دچار درد شد و لنگ میزنه حالا نمیدونم به جایی گیر کرده یا تو دعوا اینجوری شده آبستن هم هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      بعلت آبستنی استفاده از آنتی بیوتیک تراپی خودسرانه توصیه نمیشه. با بتادین، استریل کنین و با تامپون استریل پانسمان کنید. تا یک هفته، هرروز با اسپری otc موضع زخم را اسپری کنید. محصول بتادیپ، همون بتادین ه که میتونید برای ضدعفونی زخم میشتون ازش استفاده کنید.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
  • سلام گرگ صورت میش رو گرفته لپ میش سوراخ شده نشخوار میکنه ازی تو لپش آب میریزه بیرون باید چکار کنم خوب شه دسترسی به دامپزشکی هم ندارم

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      موردی که میفرمایید جدیه و باید جراحی و ترمیم بشه. لطفا در اسرع وقت به دامپزشک مراحعه کنید. تا اون فاصله می تونید مرتب با بتادین محل زخم رو ضدعفونی کنید.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ
  • سلام وقت به خیر 4 تا بزمون ک داخل آغل بودن توسط شغال مورد حمله قرار گرفتند الان گلوشون ب شدت پاره است چ چیزی پیشنهاد میکنین

    پاسخ
    • درود بر شما همراه گرامی،
      در وهله اول ضدعفونی کننده بتادیپ را بصورت موضعی استفاده کنین تا زخم آماده درمان شود. سپس اطراف زخم را اسپری otc بزنین و با گاز استریل و پماد تتراسایکلین بانداژ کنید و برای بخیه زدن و درمان نهایی به دامپزشک مراجعه کنید.
      سپاس از توجه شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست