روغن های گیاهی و چربی های حیوانی

در این مقاله قصد داریم درباره موضوعیت روغن های گیاهی و چربی های حیوانی در زندگی انسان صحبت کنیم. مصرف چربی و روغن برای تغذیه انسان حیاتی هستند. زیرا منبع اصلی انرژی و ویژگی های بی شماری در مواد بیوشیمیایی هستند که روش منبع استخراج و ترکیب شیمیایی آن بررسی شده است. چربی و روغن، بیشتر از گیاهان و حیوانات تأمین می شوند. در این مقاله روش های سنتی و مدرن استخراج و تصفیه روغن های گیاهی و چربی های حیوانی مورد بررسی قرار می گیرد.

روغن و چربی ها دارای ترکیبات شیمیایی خاص خود هستند. فسفولیپیدهای تری گلیسیرید، استرول، رنگدانه ها، الکل های چرب و توکوفرول از جمله این ترکیبات هستند.

روغن های گیاهی و چربی های حیوانی تحت  40 CFR 112 تنظیم می شوند. که برای روغن های نفتی و غیر نفتی نیازهای یکسانی دارد. روغن های نفتی، روغن های گیاهی و چربی های حیوانی دارای خصوصیات فیزیکی مشترک هستند. درعین حال اثرات زیست محیطی مشابهی ایجاد می کنند.

همانند روغن های نفتی، روغن های گیاهی و چربی های حیوانی و مواد تشکیل دهنده دارای آسیب هایی هستند.

موضوعات مشابه:

چربی زدایی در صنایع با استفاده از شوینده قلیایی

♦ رسوب زدایی در صنایع با استفاده از شوینده اسیدی

مضرات روغن های گیاهی و چربی های حیوانی 

  • ایجاد اثرات جسمی مخرب، مانند پوشش دادن حیوانات و گیاهان با روغن و خفه کردن آنها در اثر کاهش اکسیژن
  • ماهیت سمی و ایجاد محصولات سمی
  • نابود کردن منابع غذایی آینده و حال، حیوانات پرورشی و زیستگاه ها
  • تولید بوهای تند
  • خطوط ساحلی ناپاک به دلیل انسداد تصفیه خانه های آب و احتمال حریق در صورت وجود منابع احتراق
  • ایجاد محصولی با بازمانده زیاد در طبیعت

تحقیقات علمی و تجربه در مورد نشت روغن ها نشان داده است که نشت روغن های گیاهی و چربی های حیوانی باعث از بین رفتن یا صدمه زدن به حیات وحش می شود. و اثرات نامطلوب دیگری هم ایجاد می کند. حیات وحش که با روغن های گیاهی و چربی های حیوانی پوشانده شود می تواند در اثر هیپوترمی ، کم آبی و یا گرسنگی از بین برود.

حیوانات آبزی ممکن است به دلیل کاهش اکسیژن ناشی از ریختن روغن های گیاهی و چربی های حیوانی در آب ، خفه شوند. نشت روغن های گیاهی و چربی های حیوانی همان اثرات مخرب یا مشابه اثرات نفتی را در محیط آبزیان دارند.

روغن گیاهی و چربی های حیوانی
بررسی فرآورده های روغنی

انواع چربی حیوانی

  • چربی کره:

این ماده معمولاً از شیر گاو بدست می آید. این مخلوطی از کره ، آب و نمک است. لیست کره منبع مهمی از ویتامین A است و میزان کمتری از ویتامین D است. این ترکیب شامل 29-32٪ اسیدهای چرب اشباع نشده، 2-4٪ چند غیر اشباع و (12-32٪) اسیدهای چرب اشباع است.

طعم مشخص و رنگ زرد آن از عوامل مهم محبوبیت آن است. در حالی که افزایش استفاده از مارگارین به دلیل قیمت پایین تر، بهبود و کیفیت یکسان و عوامل بهداشتی به عنوان یک جدول پخش کاهش یافته از آن استفاده می شود. کره بخشی از بسیاری از محصولات لبنی دیگر مانند شیر ، پنیر ، بستنی ، خامه قهوه و خامه است.

چربی کره یکی از چربی های حیوانی
بررسی فرآورده های روغنی
  • چربی:

چربی که از بافت های چرب خوک حاصل می شود. چربی از 46.2٪ اسیدهای چرب اشباع تشکیل شده است. 45.2٪ اسیدهای چرب اشباع نشده 11.0٪ اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است.

پیِ خوراکی، در درجه اول از گوشت گاو بدست می آید. در دمای اتاق، سخت تر و محکم تر از گوشت خوک است. گل گیاه پالو از 9/54 درصد اسیدهای اشباع شده کامل تشکیل شده است. 40.9٪ اسیدهای چرب اشباع نشده 4.2٪ اسیدهای چرب اشباع شده تشکیل شده است.

  • روغن ماهی:

روغن ماهی را می توان در بدن یا کبد چندین ماهی از جمله: نهنگ، ماهی قزل آلا و غیره تولید می شود. ترکیب اسیدهای چرب نه تنها از گونه ای به گونه دیگر، اغلب حتی از یک ماهی به ماهی دیگر از همان گونه متفاوت است.

  • روغن جگر ماهی:

این روغن از جگرِ ماهیِ گرفته می شود. مانند اکثر روغن های ماهی، این ماده دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. ایکوزاپنتانوئیک اسید(EPA) و اسیدDocosahexaenoic (DHA) روغن کبد ماهی نیز حاوی ویتامین A و ویتامین D است.

روغن جگر ماهی- روغن های گیاهی و چربی های حیوانی
بررسی فرآورده های روغن

انواع روغن گیاهی

  • روغن سویا:

این ماده از دانه گیاه سویا بدست می آید. این روغن در بیشترین مقدار تولید شده است. این روغن خوراکی غالب در ایالات متحده می باشد. این ماده از 61٪ اسیدهای چرب اشباع نشده چند لایه ، 25٪ اسید چرب اشباع نشده تک و 15٪ اسیدهای پرز اشباع تشکیل شده است.

اسیدهای لینولنیک 89 و 11 درصد از کل اسیدهای چرب ضروری را از این منبع تشکیل می دهند. حدود 48٪ روغن سویا در روغن های مارگارین، کوتاه کننده، پخت و پز و سالاد، سس مایونز استفاده می شود. این ها هر دو از نظر غذایی اهمیت دارند اما همچنین باعث بی ثباتی اکسیداتیو این روغن می شوند.

روغن گیاهی
بررسی فرآورده های روغنی
  • روغن نخل:

این روغن از میوه های درختان خرما تولید می شود. lt کارآمدترین کارخانه تولید روغن نخل است. اکنون در لیست روغن های تولید شده در سراسر جهان مقام دوم را به خود اختصاص داده است. روغن پالم یک ترکیب اسید چرب متعادل است که در آن سطح اسیدهای چرب اشباع تقریباً برابر با اسیدهای چرب اشباع نشده می باشد.

اسید اولئیک (39-40٪)، اسیدهای اصلی در کنار اسید لینولئیک (IU-l l٪) و فقط مقدار کمی اسید لینولنیک هستند.

بسته به نوع نخل روغن، سطح پایین اسید لینولسیک و فقدان مجازی اسید لینولنیک، روغن را نسبت به اکسیداتیو پایدار می کند.

به نظر می رسد هر چه روغن های نخل، اشباع نشده تر باشند، روغن خرما با رنگ قرمز تیره و غلظت بیشتر  با کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها زیادتر تولید می شود. همچنین سرشار از ویتامین E است که به صورت توکوفرول و توکوترینول وجود دارد. تقریباً 90٪ روغن پالم در بسیاری از موارد به عنوان محصولات خوراکی استفاده می شود.

  • روغن کانولا:

این روغن گیاهیِ خوراکی است که از گیاهان دانه کلزای نسبتاً جدید دریافت می شود. از نظر تولید روغن و چربی، مقام سوم را به خود اختصاص داده است. روغن کانولا سطح کمی اسیدهای چرب اشباع (حدود 6٪)  دارد. روغن کانولا جز پرفروش ترین روغن های گیاهی و چربی های حیوانی محسوب می شوند.

پایداری روغن کانولا بیشتر با وجود اسید لینولنیک و کلروفیل صورت می گیرد. تجزیه این روغن باعث از بین رفتن سایر اجزای جزئی، با واکنش شیمیایی بالا می شود. این روغن سرشار از توکوفرول است.

انواع روغن گیاهی
بررسی فرآورده های روغنی

فراورده های روغن گیاهی و چربی های حیوانی
بررسی فرآورده های روغنی

  • روغن آفتابگردان:

چهارمین روغن محبوب از روغن های گیاهی می باشد. که در برخی کشورها به سویا، روغن نخل و دانه پنبه ترجیح داده می شود. این روغن در مکان های جغرافیایی محدودی پرورش می یابد. مقدار کل چربی اشباع شده کمتر از 10٪ است. این روغن دارای 55-75٪ اسید اولسیه و I5-35٪ اسید لینولئیک می باشد.

  • روغن نارگیل:

این ماده از کوپرا بدست می آید که گوشت نارگیل خشک شده از نخل نارگیل است که به کوکوس نوسفرا (Cocos nucifera) معروف است. این روغن به عنوان چربی طبقه بندی می شود. زیرا در دمای اتاق جامد است. اما به روغن مایع، در دمای بالاتر از 25.60 درجه سانتیگراد هم تبدیل می شود. lt با n درصد زیاد اسید مایع مشخص می شود.

روغن نارگیل جز پرمتقاضی ترین روغن های گیاهی و چربی های حیوانی محسوب می شوند. این ماده حاوی 50٪ اسید لوریک است، در حالی که هیچ روغن دیگری به جز روغن هسته خرما بیش از 1٪ ندارد. به دلیل سطح بالای اسیدهای چرب اشباع شده (80٪) است. نگهداری روغن نارگیل، در شرایط طبیعی در برابر تغییرات اکسیداتیو کاملاً مقاوم است. به دلیل وزن مولکولی بسیار کم، تمایل به ایجاد مشکل کف دارد. بنابراین به راحتی با روغن های دیگر مخلوط نمی شود.

منبع استخراج و مواد تشکیل دهنده روغن های گیاهی و چربی های حیوانی:

چربی ها و روغن ممکن است منشا گیاهی، حیوانی و دریایی داشته باشند. روغن های گیاهی شامل خمیر کاکائو، چربی جامد و روغن هایی مانند روغن ذرت، روغن گل خورشید، روغن سویا، خاک پنبه، روغن بادام زمینی، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن هسته کدو، روغن گلرنگ، روغن هسته انگور، روغن سبوس کنجد، روغن آرگان، روغن نخل، روغن بزرک، روغن نارگیل می باشد.

روغن های گیاهی رایج از جمله سویا. آفتابگردان، گلرنگ، خردل، زیتون، سبوس برنج، کنجد دارای چربی های اشباع شده کمی هستند. در حالی که روغن پالم، روغن هسته خرما، روغن نارگیل، پیه و چربی کره سرشار از چربی های اشباع هستند.

چربی های حیوانی شامل پیِ چربی و کره است. مانند روغن جگر ماهی، روغن نهنگ و روغن ماهی است.

چربی مفید برای بدن :

چربی یکی از سه عنصر مغذی ضروری بدن به همراه کربوهیدرات و پروتئین است. یک رژیم متعادل باید شامل چربی های اشباع نشده و غیر اشباع سالم باشد. برخی از بهترین منابع این اسیدهای چرب شامل آووکادو، روغن زیتون، آجیل، دانه ها و ماهی های چرب هستند.

روغن ها از گیاهان مختلف و از حیواناتی مانند ماهی ها حاصل می شوند. روغن ها یک گروه غذایی نیستند، اما مواد مغذی ضروری را تأمین می کنند. بنابراین، روغن ها در الگوهای غذایی USDA گنجانده شده اند. برخی از روغن های معمول خورده شده عبارتند از: روغن کانولا، روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن زیتون، روغن گلرنگ، روغن سویا و روغن آفتابگردان می باشد.

فرآیند استخراج می تواند اجزای تشکیل دهنده روغن های خوراکی را که ممکن است اثرات منفی بر طعم، ثبات، شکل ظاهری روغن ها داشته باشد و باعث حفظ ارزش غذایی و توکوفرول ها شود و هم چنین از تغییرات شیمیایی تری اسیل گلیسرول جلوگیری کند.

استفاده از روغن های گیاهی و چربی های حیوانی در موتورهای سوخت

روغن های نباتی اخیراً به دلیل مزایای زیست محیطی و همچنین ساخت آنها از منابع تجدید پذیر، جذابیت بیشتری پیدا کرده اند. بیش از 100 سال پیش، رودلف دیزل روغن نباتی را به عنوان سوخت موتور خود آزمایش کرد (شای ، 1993). روغن های گیاهی و چربی های حیوانی می توانند جایگزین کسری از دستگاه های تقطیر نفتی و پتروشیمی های نفت در آینده نزدیک بشوند. در حال حاضر سوخت های روغن نباتی با سوخت های نفتی رقابت ندارند، با این حال گران ترند. با افزایش اخیر در قیمت نفت و عدم اطمینان در مورد دسترسی به نفت، علاقه به استفاده مجدد روغن های گیاهی در موتورهای دیزلی وجود دارد. محدوده جوش دیزل از علاقه خاصی به روغن های گیاهی و چربی های حیوانی برخوردار است. زیرا نشان داده شده است که انتشار ذرات را به میزان قابل توجهی نسبت سوخت موتور به کاهش می دهد.

چربی و مواد تشکیل دهنده روغن

تری گلیسیرید:

تری گلیسیرید از سه اسید چرب متصل به یک مولکول گلیسرول تشکیل شده است. اگر هر سه اسید چرب یکسان باشند، یک تری گلیسیرید ساده است. ترکیبات شیمیایی موجود در چربی قبل از تقسیم شدن توسط شیمی دانان به عنوان تری گلیسیرید شناخته می شوند. از آنجا که تعدادی اسید چرب مختلف در چربی های طبیعی که هم شامل چربی حیوانی و هم روغن گیاهی می شود، وجود دارد.

مقدار زیادی تری گلیسیرید در طبیعت مشاهده می شود. این اسیدها با توجه به اسید چرب یا اسیدهای موجود در آنها نامگذاری می شوند. مانند: تریولین تری گلیسیرید اسید اولئیک، تری ترالمین اسید پالمتیک، تریستارین اسید استئاریک. در حالی که مونوپالمیتین-دیستئارین همانطور که از نامش مشخص است، حاوی یک مولکول پالمتیک و دو اسید استئاریک می باشد.

مونو و دیگلیسیرید

مونو و دیگلیسیرید مونو و دی استرهای اسیدهای چرب و گلیسرول هستند. آنها به صورت تجاری توسط واکنش گلیسرول و تری گلیسیرید یا استری شدن گلیسرول و اسیدهای چرب تهیه می شوند. در نتیجه هضم طبیعی تری گلیسیریدها، مونو و دیگلیسیرید در دستگاه روده ایجاد می شوند.

آنها به طور طبیعی در مقادیر بسیار جزئی هم در چربی های حیوانی و هم در روغن های گیاهی دیده می شوند. روغنی که عمدتا از دیگلیسیرید تشکیل شده است نیز به عنوان جایگزینی روغن متشکل از تری گلیسیرید استفاده شده است.

 اهمیت تجاری روغن های گیاهی و چربی های حیوانی

در حالی که تنوع زیادی از اسیدهای چرب در چربی ها و روغن های طبیعی یافت می شود، فقط تعدادی از آنها از اهمیت تجاری فوق العاده ای برخوردار هستند.

اینها اسید میریستیک، اسید لوریک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسید اولئیک، اسید لینولیک و لینولنیک اسید هستند.

اگرچه تعداد تری گلیسیرید در طبیعت زیاد است، این چربی قسمت عمده چربی ها و روغن های طبیعی را تشکیل می دهد. چربی ها و روغن ها عملاً همیشه به نسبت های مختلف مخلوط تری گلیسیرید هستند. در بعضی از چربی ها یک تری گلیسیرید غالب است، در برخی دیگرتعداد زیادی به مقدار مادی وجود دارد.

ظاهرا هیچ یک از چربی حیوانی یا روغنی گیاهی طبیعی فقط از یک تری گلیسیرید تشکیل نشده است. خواص چربی ها و روغن های مختلف به ویژگی های تری گلیسیرید که مخلوط آنهاست و به نسبت این تری گلیسیرید به یکدیگر بستگی دارد.

آیا روغن های گیاهی و چربی حیوانات برای سلامتی شما مضر هستند؟

مصرف روغن های گیاهی در قرن گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

بیشتر متخصصان بهداشت آنها را سالم می دانند، اما روغن های گیاهی و چربی حیوانات ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد کنند.

اثرات آنها به سلامتی اسیدهای چرب موجود در آن ها، از گیاهان استخراج شده و فرآوری آن ها بستگی دارد.

کدام یک بهتر است؟ روغن های گیاهی یا روغن های حیوانی؟

برای این قضیه، دو جواب وجود دارد. اولین پاسخ این است که هیچ کدام از روغن ها مشکلی ندارند، و در عین حال باید گفت که مصرف بیش از حد همه چیز مضر است.

پاسخ دوم این است که، خوب یا بد بودن مصرف انواع روغن های گیاهی یا روغن های حیوانی به مسائل مختلفی بستگی دارد.

اگر به طور منظم ورزش می کنید، خوب می خورید، پس مصرف آن خوب است. اما اگر مشکلات مختلف سلامتی، به ویژه فشار خون دارید، یا مشکلات قلبی دارید، پس این موارد برای شما مضر خواهد بود. روغن های گیاهی (زیتون، کلزا، سویا، رپس و غیره) در مقایسه با چربی های حیوانی که دارای (HDL) کمتری هستند. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) بالاتر هستند. اما متاسفانه LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) بالاتر است که می تواند عروق را مسدود کند و می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

روغن گیاهی و چربی های حیوانی
بررسی فرآورده های روغنی

منابع:

1- https://www.heraldopenaccess.us/openaccess/source-extraction-and-constituents-of-fats-and-oils

2- https://www.healthline.com/nutrition/are-vegetable-and-seed-oils-bad#bottom-line

3- https://www.epa.gov/emergency-response/vegetable-oils-and-animal-fats

4- https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-84628-995-8_3

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سیمین کاشفی از کلهر
    14 اسفند 1400 11:02 ق.ظ

    درود بر شما ، من به دنبال خواص انواع روغن ها بودم برای تحقیقم که مقاله شما رو خوندم ، فوق العاده عالی بود و خیلی به من کمک کرد.

    پاسخ
    • سلام به شما دوست عزیز، روغن های گیاهی و چربی های حیوانی خواص بسیار زیادی دارند که ما به مهم ترین موارد آن اشاره نمودیم، سپاس از لطف و توجه شما و خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست