خطوط تولید صنایع بسته بندی مواد غذایی

فرآوری مواد غذایی، یک صنعت علم محور است که دانش گسترده ای از شیمی، میکروبیولوژی و خواص فیزیکی مواد غذایی مختلف و محصولات کشاورزی را می طلبد. همچنین، نیازمند توانایی مهندسی تجهیزاتی است که قادر به فرآوری و بسته بندی این غذا در حجم بالا باشد. خط بسته بندی، خط تولیدی است که محصولات نهایی بر روی آن بسته بندی می شوند تا از آنها در هنگام حمل و نقل و جابجایی قبل از استفاده محافظت شود. در این مقاله، به بررسی خطوط تولید بسته بندی و ارائه محصول مناسب برای ضدعفونی کردن و گندزدایی این خطوط می پردازیم.

صنایع بسته بندی مواد غذایی

فواید بسته بندی در صنعت مواد غذایی

صنایع بسته بندی مواد غذایی، این مواد را در برابر دستکاری های فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی محفوظ و مقاوم نگاه می دارند. برخی از آن ها ممکن است دارای برچسب مشخصات تغذیه ای و سایر اطلاعات مربوط به غذا، باشد. علم، هنر و فناوری ‌بسته بندی مواد غذایی، به معنای محصور کردن یا محافظت از محصولات جهت توزیع، ذخیره سازی، فروش و استفاده می باشد. همچنین، بسته بندی به روند طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها، اشاره دارد. به تعریفی دیگر، بسته بندی شامل محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش است.


“مقالات مرتبط”

تولید و بسته بندی خرما

تولید و بسته بندی کشمش


تاریخچه بسته بندی

داستان بسته بندی از ۳۵۰۰ سال پیش در مصر با بسته بندیِ شیشه ای آغاز شد و با ظروف پوست درخت توت در چین و فشار ناپلئون برای تهیه غذای کنسروی ادامه یافت. نابیسکو، در دهه ۱۸۹۰ اولین بسته مصرفی مارک دار با طراحی و مارک تجاری را ایجاد کرد. اولین جعبه چاپی در تاریخ بسته بندی فلزی، در سال ۱۸۶۶ در ایالات متحده آمریکا ساخته شد. این دستگاه تا سال ۱۹۱۰ به صورت تجاری در فروشگاه ها موجود بود و طراحی جعبه فویل آلومینیوم در اوایل سال ۱۹۵۰ توسعه یافت. اولین کنسرو آلومینیوم در سال ۱۹۵۹، به بازار عرضه شد. بعداً بسته بندی با درب های قابل جدا شدن نیز ساخته شدند.

انتخاب ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی تجاری برای خطوط تولید

بسته بندی مواد غذایی، یکی از مهمترین جنبه هایی است که باید در پایان فرآیند تولید، مورد توجه قرار گیرد. حمل و نقل مواد غذایی با بسته بندی معیوب، می تواند منجر به افزایش هزینه و خسارات سلامتی به مصرف کنندگان شود. تجهیزات بسته بندی در تاسیسات، همچنین کیفیت محصول را به همراه یکپارچگی آن، تحت تأثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از ماشین آلات  وجود دارد که  باید در برنامه های بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید. از جمله آن ها می توان به مجموعه ای از مواد فیلر و مهر و موم ساز با کیفیت بالا اشاره نمود.

صنایع بسته بندی مواد غذایی

رایج ترین انواع ماشین آلات بسته بندی

برخی از رایج ترین انواع ماشین آلات بسته بندی که در سیستم های بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود، عبارتند از:

  • ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی VFFS

ماشین های آب بندی فیلر فرم عمودی (VFFS)، اجازه می دهند محصول قبل از آب بندی در یک نوع بسته بندی خاص، تا سطح از پیش مشخص، تغذیه شود. تقریباً هر برنامه ای با تنظیمات متعدد و قطعات قابل تغییر، می تواند از این ماشین ها استفاده کند.

  • تجهیزات HFFS برای بسته بندی مواد غذایی

دستگاه های مهر و موم فرم افقی (HFFS)، اغلب برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اما به طور خاص، برای موارد مهر و موم افقی در صنایع غذایی، استفاده می شوند. این محصولات نیاز به محلول های حرارتی دارند، که باعث ایجاد حرارت پلاستیک برای ایجاد شکل لازم برای محصولات می شود. این تجهیزات، اغلب برای ایجاد بسته بندی مناسب برای برخی مواد خاص در سینی های یکبار مصرف، استفاده می شود.

انواع دیگر تجهیزات بسته بندی مواد غذایی

علاوه بر ماشین آلات VFFS و HFFS، سیستم های بسته بندی از چندین نوع دستگاه بسته بندی دیگر برای تکمیل فرآیند تولید استفاده می کنند. این ماشین ها می توانند شامل نوار نقاله هایی باشند که محصول را با تنظیمات مختلف سرعت، به پایین خط تولید منتقل می کنند. ماشین آلات بازرسی مانند آشکارسازهای فلزی و تستر های مهر و موم، برچسب های سفارشی را روی بسته بندی ها اعمال می کنند. استفاده از ترکیبی از این ماشین آلات می تواند در به حداکثر رساندن بازده و بهره وری سیستم های بسته بندی مواد غذایی کمک کند.

روش های صنایع بسته بندی مواد غذایی


همچنین بخوانید:

پراکسیدین صنایع بسته بندی مواد غذایی

آشنایی با کارخانجات صنایع غذایی


تجهیزات بسته بندی مواد غذایی در حوزه ی تجاری

براساس نیازهای خاص، قادر خواهید بود دستگاه VFFS یا HFFS جدید و قابل اطمینان را برای پاسخگویی به آنها پیدا کنید. دستگاه های بسته بندی دست دوم مواد غذایی، می توانند ضمن افزایش سودآوری، به صرفه جویی در هزینه نیز کمک کنند. ماشین آلات دست دوم تحت بازسازی، برای تضمین کیفیت، بازرسی می شوند. شرکت هایی مانند High Performance Packaging نیز برنامه های نگهداری و خدمات دیگری را برای اطمینان از بهره مندی بیشتر از تجهیزات خود، ارائه می دهند. فیدرهای ارتعاشی، سطل آسانسور، چاپگرهای کددار، مقیاس های ترازوی توزین و بسیاری از ماشین آلات دیگر نیز در سیستم های بسته بندی مواد غذایی ادغام شدند تا آنها را به طور مداوم تولید و مقرون به صرفه نگه دارند.

انواع مختلف بسته بندی مواد غذایی

با توجه به نوع و ماهیت مواد غذایی، بسته بندی برای آن ها متفاوت می باشد. در ادامه، به انواع مختلف آن می پردازیم:

  1. محصولات گوشتی:

محصولات گوشتی، به طیف گسترده ای از سیستم های بسته بندی مواد غذایی نیاز دارند. برای پکینگ این محصولات، ممکن است به دستگاه های VFFS یا HFFS نیاز باشد. بسیاری از محصولات مانند انگشتان مرغ، به تونل های فریزر نیاز دارند که از خراب شدن محصول جلوگیری می کنند. موادی مانند همبرگر و سایر محصولاتی که به ترموفرمینگ نیاز دارند، از دستگاه های HFFS بهره مند می شوند. در حالی که گوشت های خشک مانند گوشت تند، معمولاً با استفاده از تجهیزات VFFS پر می شوند.

  1. محصولات لبنی:

طیف گسترده ای از محصولات لبنی وجود دارد که به انواع خاصی از ماشین آلات بسته بندی لبنیات نیاز دارند. برخی از محصولات مانند پنیرها، اغلب با استفاده از دستگاه های VFFS در کیسه های عمودی بسته بندی می شوند. در حالی که محصولات دیگری مانند چرخ پنیر، به بسته بندی حرارتی از طریق دستگاه های HFFS نیاز دارند.

  1. میوه و سبزیجات منجمد:

این محصولات معمولاً به ماشین آلات HFFS یا VFFS برای بسته بندی احتیاج دارند. در حالی که برای حفظ آنها می توان از تونل های یخ زده در انتهای خط بسته بندی استفاده کرد.

  1. تنقلات و چیپس:

محصولات و چیپس های میان وعده اغلب از دستگاه های VFFS برای پر کردن کیسه های عمودی، همراه با نوار نقاله های فله استفاده می کنند.

  1. نوشیدنی ها:

ماشین آلات VFFS معمولاً برای پر کردن بسته بندی عمودی آب میوه ها و انواع دیگر نوشیدنی ها در بسته بندی عمودی در تمام مراحل بسته بندی استفاده می شود.

  1. آب نبات و آجیل:

برخی از محصولات آب نبات و آجیل، نیاز به استفاده از ماشین آلات VFFS یا HFFS برای بسته بندی با کیفیت بالا دارند.

  1. قهوه و چای:

محصولات چای و قهوه به طور معمول به صورت عمودی در قوطی ها یا کیسه ها پر می شوند، و این نیاز به استفاده از دستگاه های VFFS دارد.

  1. محصولات نانوایی:

بسته به نوع سیستم بسته بندی مورد نیاز محصولات نانوایی، می توانید از VFFS برای بسته بندی عمودی عمومی کوکی ها یا سایر محصولاتی که به طور عمده بسته بندی می شوند، استفاده کنید. با این حال، کلوچه ها، شیرینی های بزرگتر، و سایر محصولات که به بسته بندی مخصوص آنها نیاز دارند، باید از دستگاه های HFFS استفاده کنند.

بسته بندی مواد غذایی

راه حل های غذایی و صنایع بسته بندی مواد غذایی

رقابت سخت بین محصولاتِ تولید کنندگان مواد غذایی، غذاهای نیمه لوکس، نوشیدنی ها، داروسازی و لوازم آرایشی، ماندگار هستند. با این وجود، مصرف کنندگان در سراسر جهان اکثراً به دنبال محصولاتی هستند که دارای سلامتی بیشتر و بسته بندی بهداشتی تر باشند. لذا، این مصرف کنندگان، به طور مداوم خواستار بالاترین حد ممکن استانداردهای کیفیت هستند. به علت شفافیت اطلاعات و رقابتی شدن بازارها، آگاهی از برندهای مختلف نیز در حال افزایش است. با این وجود، فقط مارک های قوی با کیفیت مناسب می توانند این اعتماد را در بین مصرف کنندگان ایجاد کنند و در بازار موفق شوند.

نکات مهم برای مقوله بسته بندی در صنایع بسته بندی مواد غذایی

رعایت کردن مجموعه ای از راه حل های اتوماسیون خلاق که به افزایش حاشیه سود اقتصادی محصولات می انجامد، می تواند نقش موثری در عملیات بسته بندی ایفا کند. در این راستا، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تغییر جمعیت
  • بسته های کوچکتر
  • محصولات راحتی
  • افزایش سلامت شعور اجتماعی
  • افزایش آگاهی از برند
  • بسته بندی حاوی توابع اضافی
  • تفکر سبز
  • به حداقل رساندن ضایعات در تمام مراحل

چالش های شرکت های بسته بندی

شرکت های بزرگ برای رقابت با یکدیگر و بهتر عمل کردن در زمینه بسته بندی مواد غذایی، باید در موارد زیر بسیار دقیق عمل کنند؛

  1. کیفیت:

همچنین، شرکت ها باید سعی کنند مانند تولیدات داخلی، غذا و بسته بندی صنایع، را با بالاترین کیفیت ممکن و قابلیت اطمینان تمام اجزا و ماشین آلات صنایع غذایی و بسته بندی، ارائه دهند.

  1. سادگی:

شرکت ها می توانند با سهولت در استفاده، کوتاه کردن زمان آموزش و قابلیت نگهداری طولانی مدت، مدیریت روزانه را ساده تر  کنند. سادگیِ این ماشین آلات بدان معنی است که تعداد کمتری از اپراتورِها، می توانند از ماشین آلات بیشتری مراقبت کنند.

  1. بهره وری:

بیشتر تولید کنندگان به لطف ادغام انعطاف پذیر ماشین ها و ماژول ها به عنوان خطوط تولید ایمنی مجاز در سیستم، در حال دستیابی به کوتاهترین زمان های ممکن چرخه ی تولید، همراه با کیفیتِ بهتر محصول اطمینان هستند. در این حالت، در صورت بروز خطا، عملیات تولید می تواند با همان سرعت قبلی دوباره آغاز شود.

  1. بازده انرژی:

بازده انرژی یعنی حداقل سطح بهره وری با مصرف انرژی کمتر با استفاده از بهینه سازی. راه حل هایی برای گرهِ بسته ی هوشمند کنترل و ترمیم ترمز انرژی وجود دارد. تولید کنندگان ماشین آلات اکنون می تواند به طور قابل توجهی بهره وری انرژی را بهبود بخشند. صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می تواند با بهینه سازی حاصل شود.

  1. بهداشت:

مشخصات دقیق بهداشت ملی و بین المللی و استانداردها، چارچوبی مشخص ارائه می دهند. الزامات فرآیند با تمیز کردن فشرده چرخه فقط می تواند با مواد و ساخت اجزای اتوماسیون و ماشین آلات مطابق با این موارد طراحی شوند. مشخصات و استانداردهای بهداشتی، به طور دائم انجام می شود.

  1. هزینه کل مالکیت:

با در دسترس بودن هزینه کل واقعی، حتی به اندازه ی یک دسته کوچک، به دلیل تغییر سریع قالب ها، بهره وری انرژی و شرایط نگهداری بیشترین هزینه های کل چرخه زندگی یک ماشین یا سیستم نسبت  به خود اختصاص دهد.

  1. مشارکت جهانی:

در سراسر جهان تولید کنندگان عامل در صنایع بسته بندی مواد غذایی به دنبال شرکای اتوماسیون هستند که از آنها در هر مکان در جهان حمایت می کنند و بنابراین مزایای جهانی بودن را بدست آورند.

کلام آخر

پیشرفت در فرآوری و بسته بندی مواد غذایی، نقش اصلی را در حفظ عرضه مواد غذایی در جهان ایفا می کند. فناوری بسته بندی باید حفاظت از مواد غذایی را با مسائل دیگر، از جمله هزینه های انرژی و مواد، افزایش آگاهی اجتماعی و زیست محیطی، و مقررات سختگیرانه در مورد آلاینده ها و دفع زباله های جامد شهری متعادل کند. یکی از نکات مهم در فرآیند بسته بندی مواد غذایی، حفظ بهداشت و ضدعفونی خطوط مختلف این فرآیند در کارخانجات صنایع غذایی است. آرال شیمی با معرفی محصول فودگرید و سطح بالای فوداسیب، قادر است کلیه پاتوژن های موجود در این خطوط را از بین ببرد.

 بروز رسانی شده در فروردین 1403

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

    پاسخ
  • سمیه خنکداری از اصفهان
    10 اردیبهشت 1400 11:46 ق.ظ

    بسیار عالی ، همیشه کنجکاو بودم که این بسته بندی های غذایی در صنایع مختلف با چه دستگاه هایی انحام میشه ، چقدر خوب همه رو یکجا و مختصر و مفید توضیح دادید بسیار عالی خیلی خوشحالم که با شرکت آرال شیمی آشنا شدم.

    پاسخ
    • سرکارخانم خنکداری سپاسگزاریم از حسن توجه شما. اگر به این موضوعات علاقه مند هستید علاوه بر معرفی خطوط بسته بندی مواد غذایی، مقالات دیگری نیز در سایت داریم که به معرفی خطوط تولید سایر کارخانجات پرداخته است. موفق باشید.

      پاسخ
  • سمانه شوکتی از صومعه سرا
    29 دی 1400 11:33 ق.ظ

    درود بر شما ، اینکه چگونگی و انواع تجهیزات بسته بندی را کامل شرح دادید واقعا عالیه.سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست