کنترل بیماری کپک سبز مرکبات: مطالعه موردی پرتقال

پرتقال یکی از محبوب ترین مرکبات است. بیماری کپک سبز مرکبات و کپک آبی مرکبات، در رأس بیماری های مرکبات قرار دارند. به منظور بررسی تاثیر اسید پراستیک بر گسترش بیماری­ های پس از برداشت پرتقال، یک مطالعه تجربی در قالب دو آزمایش مستقل انجام شده است.نتایج این آزمایشات در قالب یک مقاله پژوهشی در سال 1397 با همکاری تیم آرال شیمی و اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم کشاورزی و منابع طبیعی ایران ارائه شد. در اینحا به چکیده ای از مقاله می پردازیم.


مقالات مرتبط:

“انواع بیماری های مرکبات

سمپاشی مرکبات، ضرورت؛ روش ها و زمان مناسب انجام آن”


روش آزمایشات

برای انجام تست ها، دو آزمایش زیر طراحی گردید:

  • آزمایش نخست: بررسی زنده ­مانی اسپورهای P. digitatum در شرایط درون­ شیشه ­ای تحت­ تاثیر غلظت­ های مختلف اسید پراستیک، زمان و دما
  • آزمایش دوم:بررسی تاثیر شرایط مذکور بر ایجاد پوسیدگی پرتقال­ های ناول

کپک سبز مرکبات

نتیجه گیری

نتایج آزمایش ها نشان داد که با افزایش عوامل مورد بررسی، جوانه زنی اسپور و ایجاد پوسیدگی به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد. برای جلوگیری از جوانه زنی عامل بیماری و مهار پوسیدگی، غلظت پراستیک اسید 480 میلی گرم/ لیتر، زمان 480 ثانیه و دمای بهینه 45 درجه ی سلسیوس محاسبه گردید.

کلام آخر

با توجه به تجزیه­ پذیری اسید پراستیک و نتایج این بررسی پتانسیل این ترکیب برای استفاده در مدیریت تلفیقی کپک سبز مرکبات پیشنهاد می­شود. اگروسیب شرکت آرال شیمی بر پایه پراستیک اسید و پراکسید هیدروژن تولید شده است. خواص قارچکشی و تاثیرات این محصول قوی، در آزمایشات متعددی به اثبات رسیده است. در انواع بیماری های قارچی مرکبات و  انواع آفات مانند نماتدها، می توان با موفقیت از اگروسیب بهره برد.

بروزرسانی شده در شهریور 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست