راهکارهای صحیح شستشوی میوه و سبزیجات برای افزایش ماندگاری

وجود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی افراد ضروری است. در واقع بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن از طریق آن ها به دست می آیند؛ هرچند گاهی ناقل پاتوژن هایی مانند انگل ها هستند. آلودگی های میکروبی در سبزیجات برگی، از جمله خطرناک ترین آلودگی ها هستند. با شستشوی میوه و سبزیجات، اغلب می توان آلودگی های ظاهری را از روی آن ها زدود. لذا برای از بین بردن میکروب های داخلی، باید از مواد مطمئنی برای ضدعفونی میوه و سبزیجات استفاده کرد. محلول فوداسیب شرکت آرال شیمی، یک محلول ضدعفونی کننده ایمن فودگرید و مورد تایید سازمان غذا-دارو است.


بیشتر بدانید:

راهنمای جامع شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات

تاثیر ضدعفونی کردن در ماندگاری میوه و سبزی


ضرورت شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات تازه

میکروارگانیسم های بیماری زا، بر روی سطوح محصولات تازه وجود دارند. محصولات از هر چیزی که با آن در تماس هستند (محیط زیست، مردم، تجهیزات، ابزار و آب کشاورزی) میکروارگانیسم ها را جذب می کنند. هنگام افزودن ضدعفونی‌کننده‌ها به آب، احتمال پخش میکروارگانیسم‌های موجود در آب، به سطوح دیگر (مانند سطح میوه یا سبزی دیگر یا تجهیزات) کاهش می یابد. اغلب مواد طبیعی مانند سرکه، نمک، جوش شیرین برای شستشوی میوه و سبزیجات به کار می رود.

فاکتورهای موثر بر محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات

عواملی که بر نحوه عملکرد یک ضدعفونی کننده در آب شستشوی محصولات تأثیر می گذارند عبارتند از: کیفیت آب ورودی (مانند pH و محتوای مواد معدنی)؛ دمای آب؛ مقدار کل مواد جامد محلول در آب (آلودگی، خاک، باقی مانده ها)؛ زمان تماس با محصول؛ بافت محصول (سطح صاف یا ناهموار).

مواد ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات

بیش از 4000 ضدعفونی کننده مختلف با 275 ماده فعال مختلف وجود دارد که در EPA به عنوان آفت کش های ضدمیکروبی ثبت است. رایج‌ترین ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده برای محصولات تازه، عبارتند از :

در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

1.کلر

کلر پرمصرف ترین ضدعفونی کننده موجود در بازار است. عمدتاً به این دلیل که مؤثر، ایمن، آسان برای استفاده و ارزان است. این ماده در PH آب بین 6 تا 5/7 و دمای آب کمتر از 30 درجه سانتیگراد موثرتر است. محصولات تازه پس از شستشو با کلر، باید با آب آشامیدنی شستشو داده شوند تا کلر باقیمانده از بین رود. گاز کلر به pH، دما، نور و مواد آلی حساس است. در PH پایین یا دمای آب بالا، کلر خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را از دست می دهد. نور خورشید نیز کلر را به اکسیژن و کلرات تجزیه می کند و از اثربخشی آن به عنوان یک ضدعفونی کننده می کاهد.

2.پراستیک اسید (پراستیک اسید اسید پراکسی استیک یا PAA)

از دهه 1950، PAA توسط صنعت محصولات تازه، مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، از ترکیب پراکسید هیدروژن و اسید استیک (سرکه) به دست می آید.  نسبت به پراکسید هیدروژن تنها مزیت دارد؛ زیرا احتمال تجزیه آن توسط آنزیم ها کمتر است. برخلاف کلر، PAA فعالیت خود را در برابر میکروارگانیسم ها در بارهای آلی بالا (خاک، زباله) اما فقط در pH اسیدی حفظ می کند. طبق گفته FDA، محصولات پس از شستشو با PAA و قبل از فروش، نیازی به شستشو با آب آشامیدنی ندارند. اسید پراستیک خیلی سریع به دی اکسید کربن، آب و اکسیژن تجزیه می شود و لذا دوستدار محیط زیست است. یکی از مزایای پراستیک اسید آن است که پس از شستشو و ضدعفونی میوه و سبزیجات با این ماده، ماندگاری محصولات در یخچال افزایش می یابد.

افزایش ماندگاری با شستشوی میوه و سبزیجات با فوداسیب
شستشوی میوه و سبزیجات، با فوداسیب، می تواند به افزایش ماندگاری آن ها کمک کند.

3.آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یا دی اکسید هیدروژن، می تواند به عنوان ضدعفونی کننده میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد. این ماده توسط FDA و EPA به طور کلی ایمن یا GRAS و دوستدار محیط زیست است. تحت تأثیر بار آلی در آب شستشو قرار می گیرد (متاثر از pH نیست). سازمان FDA، استفاده از پراکسید هیدروژن را به عنوان محلول ضدعفونی کننده روی محصولات تازه تایید کرده است.

 

4.ازن

ازن گازی است که در محل از اکسیژن (با استفاده از ژنراتور یا بار الکتریکی) به وجود می آید و بوی تازه و تمیزی دارد. گاز ازن معمولاً در آب به شکل حباب است و به عنوان محلول ضدعفونی کننده به کار می رود. هرچند ممکن است به عنوان گاز روی غذا نیز اعمال گردد. از آنجایی که ازن را نمی توان به عنوان ضدعفونی کننده مایع یا پودری خریداری کرد، شماره ثبت EPA برای آن وجود ندارد. همچنین ازن توسط FDA و EPA، یک ماده GRAS است.

شستشوی میوه و سبزیجات تازه با پراستیک اسید
با پراستیک اسید، می توان شستشوی میوه و سبزی را با اطمینان انجام داد.

5.اسیدهای آلی

اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک، اسید استیک، اسید لاکتیک و ترکیبی از این اسیدها با اسید فسفریک و اسید سولفوریک به عنوان ضدعفونی کننده برای شستشوی میوه و سبزیجات تازه به کار می روند. انواع اسیدهای آلی توسط FDA ایمن هستند. اما سودمندی آنها در برابر میکروارگانیسم ها به طور کلی کم است و به غلظت های بالا برای دوره های زمانی طولانی نیاز دارد.

کلام آخر

پیشنهاد آرال شیمی برای ضدعفونی میوه و سبزیجات، محلول ضدعفونی کننده فوداسیب است که پس از شستشوی اولیه و زدودن گل و لای مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول بر پایه پراستیک اسید بوده که طبق توضیحات بالا، فودگرید و ارگانیک است. با غلظت های مناسب و منطبق با دستورالعمل، آلودگی را پس از شستشوی میوه ها و سبزیجات برگی تازه و منجمد را برطرف می سازد. علاوه بر آن طعم و مزه آن ها در دوره نگهداری تغییر نمی کند. زمان تماس ضدعفونی کننده با محصولات بین دو تا پنج دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست