دستگاه های تولید ماکارونی، لازانیا و نودل و تکنولوژی های نوین

ماکارونی از تبدیل آرد و آب به خمیری همگن به دست می آید که شکل خاص خود را در قالب اسپاگتی، پاستا، لازانیا، ورمیشل، نودل و انواع رشته های دیگر مشخص می کند. ماکارونی تازه را می توان با خشک کردن تثبیت کرد تا ماکارونی خشک به دست آید. کارخانه تولید ماکارونی از ماشین آلات مدرنی استفاده می کند که بتواند کل خط تولید را کنترل کند. دستگاه های  تولید ماکارونی به شکل مرتب، به تمیزسازی و ضدعفونی نیاز دارند. در این مقاله، به بررسی بهداشت و ضدعفونی دستگاه های تولید ماکارونی و معرفی محلول فودگرید فوداسیب، می پردازیم.

دستگاه های تولید ماکارونی

 


پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

بررسی میکروبیولوژیکی ماکارونی

خطوط تولید و بسته بندی صنایع غذایی


دستگاه های تولید ماکارونی، پاستا و اسپاگتی

خطوط تولید ماکارونی باید ثبات رنگ و زمان پخت، تولید انعطاف پذیر انواع مختلف ماکارونی را به لطف طراحی مدولار، حداقل نگهداری، کاربر پسند بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی تضمین کنند. در کارخانه تولید ماکارونی، از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی برای تولید ماکارونی به صورت کارآمد استفاده می شود. برخی از دستگاه های کلیدی عبارتند از:

1. اکسترودرهای پاستا:

این دستگاه ها، در تولید ماکارونی نقش اساسی دارند. خمیر ماکارونی را از طریق قالب های شکل های مختلف بیرون می کشند تا انواع ماکارونی مانند اسپاگتی، پنه، فوسیلی و غیره را ایجاد کنند.

2. تونل های خشک کردن:

پس از شکل گیری ماکارونی، برای از بین بردن رطوبت و جلوگیری از فساد آن باید خشک شود. تونل های خشک کردن، محیط تحت کنترلی را برای خشک شدن یکنواخت پاستا فراهم می کنند.

3. میکسرها:

میکسرها برای ترکیب مواد خمیر ماکارونی، معمولاً آرد و آب، استفاده می‌شوند، اگرچه بسته به نوع ماکارونی، ممکن است مواد دیگری نیز اضافه شود.

4. ماشین های برش:

برخی از انواع پاستا، مانند ورقه های لازانیا یا راویولی، نیاز به برش به شکل های خاصی دارند. برای برش خمیر ماکارونی به اشکال و اندازه های دلخواه از دستگاه های برش استفاده می شود.

5. ماشین آلات بسته بندی:

پس از خشک شدن و برش ماکارونی، برای توزیع و فروش باید بسته بندی شود. از ماشین های بسته بندی برای بسته بندی پاستا در کیسه ها، جعبه ها یا ظروف دیگر استفاده می شود.

6. دیگ‌ها و اجاق‌ها:

در برخی از فرآیندهای تولید ماکارونی، به‌ویژه برای ماکارونی تازه، از دیگ‌ها و اجاق‌ها برای پیش‌پز یا پخت جزئی پاستا قبل از خشک شدن یا بسته‌بندی استفاده می‌شود.

7. نوار نقاله و تجهیزات حمل و نقل:

این تجهیزات برای انتقال پاستا بین مراحل مختلف تولید، از اختلاط تا شکل دهی، خشک کردن و بسته بندی استفاده می شوند.

8. تجهیزات کنترل کیفیت:

ممکن است از دستگاه های مختلفی برای اهداف کنترل کیفیت استفاده شود، مانند رطوبت سنج، آنالایزر رنگ و ترازو، تا اطمینان حاصل شود که ماکارونی با استانداردهای کیفیت مطابقت دارد. 

دستگاه های تولید ماکارونی و پاستا


همچنین بخوانید:

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)

ضدعفونی کننده های رایج در صنایع غذایی و لبنی


تکنولوژی های نوین در دستگاه های تولید ماکارونی و پاستا

صنعت تولید ماکارونی به اتخاذ فناوری های جدیدتر برای افزایش کارایی، کنترل کیفیت و پایداری ادامه می دهد. برخی از جدیدترین فن آوری ها در کارخانه های تولید ماکارونی به شرح زیر است:

1. اتوماسیون و رباتیک:

کارخانه های تولید ماکارونی به طور فزاینده ای از اتوماسیون و رباتیک در خطوط تولید خود استفاده می کنند. سیستم های خودکار می توانند کارهایی مانند مخلوط کردن مواد، اکسترود کردن ماکارونی، برش اشکال و بسته بندی را انجام دهند. رباتیک می تواند دقت و سرعت را بهبود بخشد و در عین حال هزینه های نیروی کار را کاهش دهد.

2. تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی:

تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی (AI) برای بهینه سازی فرآیند و کنترل کیفی استفاده می شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را از سنسورها و مراحل تولید مختلف برای شناسایی الگوها، تشخیص ناهنجاری‌ها و بهینه‌سازی پارامترهای تولید برای کیفیت و کارایی بهتر تجزیه و تحلیل کنند. پردازش تصویر یا image processing، یکی از پرکاربردترین آیتم های هوش مصنوعی است که در کارخانه تولید ماکارونی به کار می رود.

کاربردهای پردازش تصویر در کارخانه و دستگاه های تولید ماکارونی

فناوری پردازش تصویر، نقش مهمی در فرآیندهای تولید ماکارونی، در درجه اول در کنترل کیفیت و بازرسی دارد. برخی از مهم ترین کاربردهای آن عبارتند از:

الف) کنترل کیفیت:

سیستم های پردازش تصویر برای بررسی بصری محصولات ماکارونی از نظر عیوب مانند ترک، لک، اشکال نامنظم یا اجسام خارجی استفاده می شود. دوربین‌های با وضوح بالا تصاویری از پاستا را هنگام حرکت در خط تولید می‌گیرند.

ب) تشخیص شکل و اندازه:

الگوریتم های پردازش تصویر، تصاویر خروجی را برای اندازه گیری ابعاد و شکل محصولات ماکارونی تجزیه و تحلیل می کنند. این اطمینان حاصل می کند که پاستا دارای مشخصات مورد نیاز برای اندازه و شکل است.

ج) مرتب‌سازی رنگ:

سیستم‌های پردازش تصویر همچنین می‌توانند تغییرات رنگ را تشخیص دهند و از یکنواختی ظاهر محصولات پاستا اطمینان حاصل کنند. این امر به ویژه برای حفظ ثبات محصول و جذابیت زیبایی شناسی بسیار مهم است.

د) تشخیص اجسام خارجی:

الگوریتم‌های پردازش تصویر می‌توانند اجسام خارجی یا آلاینده‌های موجود در ماکارونی مانند قطعات فلز، پلاستیک یا ذرات خارجی را شناسایی کنند. شناسایی و حذف چنین آلاینده هایی برای ایمنی و تضمین کیفیت مواد غذایی بسیار مهم است.

کاربرد هوش مصنوعی در کارخانه تولید ماکارونی

3. شیوه های پایدار:

پایداری، تمرکز رو به رشدی در صنایع غذایی از جمله تولید ماکارونی است. فناوری های جدیدی برای کاهش مصرف انرژی، مصرف آب و تولید زباله در حال اجرا هستند. به عنوان مثال، سیستم‌های بازیافت آب پیشرفته، تجهیزات کارآمد انرژی و استراتژی‌های به حداقل رساندن ضایعات برای پایدارتر کردن تولید ماکارونی در حال اتخاذ هستند.

فناوری اشعه ایکس در کارخانه تولید ماکارونی:

سیستم های بازرسی اشعه ایکس در تشخیص اجسام خارجی یا آلاینده های موجود در محصولات ماکارونی، حتی آنهایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، بسیار موثر هستند. فناوری اشعه ایکس می تواند اشیایی مانند سنگ، شیشه یا قطعات فلزی ناخواسته را در فرآیند تولید شناسایی کند. سیستم‌های اشعه ایکس همچنین می‌توانند بازرسی‌های داخلی دقیقی از محصولات ماکارونی، تشخیص نقص یا ناهماهنگی در تراکم و ترکیب ماکارونی ارائه دهند. همچنین، خطرات بالقوه یا آلاینده‌هایی که می‌توانند برای مصرف‌کنندگان خطر ایجاد کنند، شناسایی می کند و با حذف اشیاء خارجی یا آلاینده ها قبل از بسته بندی، به جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا کمک می کند.

4. مواد و پوشش های پیشرفته:

نوآوری ها در علم مواد، به توسعه مواد و پوشش های پیشرفته برای تجهیزات کارخانه تولید ماکارونی منجر شد. این مواد می توانند دوام را بهبود بخشند، اصطکاک را کاهش دهند و از چسبندگی جلوگیری کنند و در نتیجه فرآیندهای تولید نرم تر و محصولات ماکارونی با کیفیت بالاتر را ایجاد کنند.

5. چاپ سه بعدی:

در حالی که هنوز در مراحل اولیه پذیرش است، فناوری چاپ سه بعدی نویدبخش ایجاد اشکال و قالب های سفارشی ماکارونی است. چاپ سه بعدی امکان طراحی های پیچیده و سفارشی سازی دقیق را فراهم می کند و تولیدکنندگان ماکارونی را قادر می سازد تا محصولات منحصر به فرد ارائه دهند و به سرعت به تغییر ترجیحات مصرف کننده پاسخ دهند.

6. بسته بندی هوشمند:

راه حل های بسته بندی هوشمند شامل برچسب های RFID، کدهای QR یا حسگرها برای ردیابی و نظارت بر محصولات ماکارونی در سراسر زنجیره تامین استفاده می شود. این فناوری‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد تازگی، ماندگاری و اصالت محصول ارائه دهند و قابلیت ردیابی و اعتماد مصرف‌کننده را افزایش دهند.

ضدعفونی و گندزدایی تجهیزات و دستگاه های تولید ماکارونی

با توجه به وجود بار میکروبی در فرآیند ایجاد خمیر ماکارونی و احتمال وجود میکروب در آرد سمولینای اولیه، تمیز کردن و گندزدایی دستگاه های زیر در کارخانه های تولید ماکارونی صورت می پذیرد:

  1. 1.تمیز کردن میکسرها: برای تمیز کردن میکسرها از ترکیبی از مواد شیمیایی، آب و جارو کردن استفاده می شود. این مواد شامل آب، یک شوینده بر پایه اسید یا قلیا، یک ضدعفونی کننده فعال، کلر و الکل است.
  2. 2.تمیز کردن هلیس های اکستروژن یا بشکه ها: روش های تمیز کردن متفاوت است و شامل روش حذف و تمیز کردن یا پاکسازی و حذف است.
  3. نظافت شیکر، خشک کن و کولر
  4. تمیز کردن دستگاه های پرس، خمیرزن، دستگاه های پخت، ماشین لازانیا، سینی های آلومینیومی، دوزر وکیوم حجمی، سیستم دوزینگ تخم مرغ، دستگاه خشک کن استاتیک، ماشین های پخش کننده، تونل لانگ درایر، ماشین قالب زنی، سینی های فیدر، ورق خمیر، دریچه های دوار مهر و موم خلاء، مخزن ذخیره چوبی، دستگاه شکل دهی کوادروچی، دستگاه برش و تاشو، بخارپزها، دستگاه تخلیه سینی

کلام آخر:

فرآیندهای صنعتی باید از جنبه تداوم تولید و پارامترهای حیاتی کلیه تجهیزات نیز مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این برنامه ها، برنامه تأیید اثربخشی بهداشت تجهیزات است. مواد غذایی در ارتباط مستقیم با انسان هستند. به همین دلیل گندزدایی دستگاه هایی که در این کارخانجات (از جمله کارخانه تولید ماکارونی) مورد استفاده قرار می گیرند، مهم و ضروری است. محصول فوداسیب شرکت آرال شیمی برای ضدعفونی دستگاه های تولید ماکارونی و تجهیزات آن به کار می رود. این ماده دارای درجه غذایی بوده و لذا باقی مانده مضری از خود بر جای نمی گذارد.

⇐ بروزرسانی شده در اسفند 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست